Näringslivsdagar i Helsingborg 2013-10-08
Det var ett jag sedan jag lyssnade på intressanta föredrag och åkte därför upp till Helsingborg i syfte att lära mig något om hur miljöarbetet i världen ser ut idag.
|
När jag var riktigt liten låg kiosken på andra sidan Bergaliden, där Tornet nu finns. |
Men, först åkte jag förbi Olympiagrillen. Det var längesedan jag åt en rejäl "porting".
|
Lagom lunch när man har lite bråttom. |
Två smala kokta med mos på samma platta, ett separat bröd och en Ramlösa, allt för dyra 76 spänn, är den meny jag oftast brukar beställa. Här har jag ätit korv och mos, då och då, under alla år. Det är fortfarande hyfsad kvalitet, men tidigare var man kända för att ha hemmagjord mos, vilket jag tvekar på om det är idag.
|
Imponerande byggnad. |
Naturligtvis har jag kört förbi Helsingborgs Arena flera gånger, men dagens besök skulle faktiskt bli det första för mig. Även om det var en hel del folk när jag kom dit så märker man att det nog krävs väldigt mycket folk för att det ska kännas trångt.
|
Olof och Nina på scenen. |
Nu var det inte enbart för att titta på Arenan och lyssna på föredrag som jag åkte till den andra av fem näringslivsdagar i Helsingborg. En annan anledning var att min svärson, Olof Engvall, skulle agera som en av två moderatorer i samband med föredragen och debatterna under miljöavsnitten.
Varje talare fick en viss tid till sist förfogande vilket sedan följdes av diskussion och frågor från moderatorerna.
Den förste talaren var en "dubbelprofessor", nämligen Tomas Kåberger som är professor både på Chalmers och Zhejiang Universitetet i Kina.
|
CO2-utsläppen i USA, Europa och Kina |
Enligt honom finns det en del positiva trender även om CO2 utsläppen i Kina fortsätter att öka, vilket de har gjort drastiskt de senaste tio åren. Positivt är dock att värdena i USA och Europa minskat med cirka 25% de senaste 20 åren.
|
Bioenergi. |
En annan positiv trend är den ökande användningen av biobränslen i Sverige.
|
Vindenergi totalt. |
|
Vindenergi i utvalda länder. |
Att vindkraften har ökat, är väl inte något som lyckats undgå någon. När man är ute på vägarna så hittar man ständigt nya vindkraftverk ute i naturen. På gott och ont förstås, men kanske ett måste för att vi ska kunna fortsätta leva på vår planet. Av diagrammet framgår att Kina och USA satsar stort på detta, vilket är viktigt då de är de två mest energislukande länderna i världen.
Slutligen tog Tomas upp solenergiutvecklingen. Trots Tysklands alla kolkraftverk, så berömde Tomas faktiskt Tyskarna. De var de, sa han, som redan för femton år sedan började utnyttja solenergin i större skala på villor och hyreshus.
|
Det blir ganska många årligen. |
På den tiden var solenergi ett dyrt energislag, som idag blivit mycket mer konkurrenskraftig tack vare en växande massproduktion. De som är mest på G när det gäller att utnyttja solenergi idag är Kina och även Japan som installerar solpaneler i en rasande fart.
Tomas fick frågan vad han själv gjorde för att minska miljöpåverkan. Han sade då ungefär så här:
"eftersom jag pendlar mellan Kina, Japan och Sverige och därmed utnyttjar flyget i stor utsträckning så är jag nog inget föredöme. Men, jag kan väl skryta med att jag skaffade solceller till mitt hus redan på den tiden när det var dyrt".
Tomas föredrag som var mycket intressant och lättfattligt, följdes under första halvan av eftermiddagspasset av några lokala politiker som berättade om att Helsingborg är en av de kommuner som ligger längst fram i Sverige när det gäller miljöarbete.
Eftersom jag hade en tid att passa så hann jag bara lyssna en liten stund under det andra eftermiddagspasset. Det handlade helt om transporter. Alla har vi väl varit irriterade på dessa kolonner av lastbilar som "är i vägen" när vi är ute och kör. Inte nog med det, de släpper också ut alla sina dieselavgaser. Men, när det gäller avgaserna så fick vi snabbt svar på tal av chefen för Public Affairs på Volvo Lastbilar (har glömt namnet). Han berättade att för att komma upp i samma utsläppsnivå, som en lastbil gjorde för 15 år sedan krävdes nu de samlade utsläppen från 100 nya Volvobilar.
Så det finns faktiskt ljus i mörkret när det gäller klimat och miljö även om vägen är både lång och tung.
Var och en av oss kan nog också bidra på ett eller annat sätt.
Även små insatser är bra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar