Det tog bara ett par dagar efter att jag beställt prylarna via nätet innan UPS var här och lämnade dem. Det var lika snabbt från bådeLibrands och MMC. Utöver rubricerade grejer beställde jag också ett stormcover till bilen. Bra att ha när man lämnar bilen under ett träd över natten någon gång.
Det är bland annat kanten på klädseln, som ska skyddas av protectorn. På bilden ser man att det redan finns början till slitage precis bakom dörrlåset. |
Fina grejer från MMC. |
De i plåten förborrade hålen passade naturligtvis inte till de på fabriken borrade hålen till klädseln. Det hade jag int förväntat mig heller, så det skulle bli nödvändig att borra nya hål. Det senare är aldrig kul då det alltid föreligger en risk att man borrar fel.
Är faktiskt nöjd med resultatet. |
Det här fick räcka för idag och stolt som en tupp berättade jag för Eva vad jag åstadkommit.
Imorgon (läs idag) var det dags att montera door checks. De har till uppgift att hålla dörren i ett öppet läge.
En sådan strap kan inte hålla dörren i ett öppet läge. |
Rostfria door checks från Librands. |
Det finns mycket intressant information att hämta på Talkmorgan och det finns även "trådar" som handlar om just montering av t ex door checks. På en sådan tråd hade jag läst om några, som haft en del problem med att montera sina door checks, så jag var lite bekymrad för om jag skulle klara det här på egen hand. Jag menar har andra haft problem, hur skulle det då bli för mig. Igår ringde jag därför min golfspelande och mopedägande kompis Peter, som tillika är ingenjör och därmed begriper sig på sådana här saker bättre än vad jag gör.
Peter dök upp i mitt garage vid 11-tiden i förmiddags och tillsammans läste vi igenom instruktionerna som medföljde mina door checks. Allt verkade klart och tydligt så jag satte igång med att skruva loss läderstrapsen, med Peter som moraliskt stöd. Att montera door check på vänstersidan gick ganska snabbt. Visserligen stod det att man skulle borra med en 3 mm borr exakt 30 mm in i befintliga hål i dörren, men eftersom både befintliga och de nya skruvarna var lika långa, så tyckte jag inte detta behövdes. Men det visade sig att, när jag skulle skruva i och spänna de nya skruvarna, så var det väldigt tungt att spänna dem helt. Det är tydligt att man ska följa instruktioner till punkt och pricka, så jag skruvade av allt igen, borrade upp hålen och skruvade fast skruvarna igen. Nu fungerade det perfekt!
Båda door checks monterade utan missöden. |
Nu kan båda dörrarna öppnas och bli öppna plus att lite mer "gliiter" i bilen inte skadar.
Mitt självförtroende när det gäller praktiska saker har stärkts väsentligt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar