måndag 22 juni 2026

Söderåsrallyt 2026

Sexton mil med suffletten uppe 2026-06-13

Bara två veckor efter Morganklubbens 60-årsjubileum uppe i Tylösand så var det nu dags för Eva och mig att delta i Söderåsrallyt för fjärde gången. Detta är ett stort evenemang och jag har för mig att det blev nytt deltagarerekord detta året, med 240 bilar.

                                                        Det är inte ofta suffletten är uppe.

Väderutsikterna såg inta alls bra ut och enligt DMI var risken för regn 90%. Så trots att det såg hyfsat ut när vi skulle åka iväg vid halvniotiden på morgonen så valde vi att sätta upp suffletten redan nu. Att behöva stanna och göra detta när vi är ute på vägarna är inte så kul.

                                                      En fin Jaguar på väg fram till startern.

Tillsammans med Anita och Ola i sin färggranna Roadster anlände vi till Perslund i Åstorp kvart över nio. Eftersom första start var redan klockan nio, så var ett femtiotal bilar redan på väg ut på den cirka elva mil långa slingan.

                                              Får man dölja nummerskylten med rallyskylten?

Vi hade emellertid inte bråttom och behövde inte vara tillbaka i Perslund förrän klockan två. Vid incheckningen blev vi försedda med en roadbook, som visar var vi ska köra och var kontrollerna fanns samt rallyskylten som skulle fästas på bilen. Innan vi ställde oss i kön till startern skulle vi dels montera på rallyskylten och dessutom sätta oss och inta den fika med kaffe och frallor som vi bjöds på.

                                               Många olika bilmärken fanns representerade.

Efter att fikastunden var avklarad var det bara att snällt ställa oss sist i den långa kön upp till startern. Bilarna vinkades iväg med en minuts mellanrum, så det tog en god stund innan vbi kunde skickas iväg av den trevlige startern.

                                                   Väderprofeterna hade rätt, regnet kom.

När vi äntligen kom iväg så dröjde det inte länge innan det började regna. Det fanns dock några våghalsar, bland annat ett par i en Morgan, som bet ihop och fortsatte att köra öppet i regnet, innan de till slut gav upp och stannade för att sätta upp taket. Det kanske ska nämnas att det var en engelsman, nu boende i Sverige, som var den som var ståndaktig längst.

                                                           Kontroll vid kyrkan i Stenestad.

Längs sträckan fanns det ett antal kontroller där det ska svaras på frågor med bilanknytning, eller i något fall ska göras ett enkelt manöverprov. Med tanke på det stora antalet deltagare krävs därför ett stort antal funktionärer, som Åstorps Rotaryklubb varje år ställer upp med. Här, vid kontrollen i Stenestad hade vi en Cortina GT framför oss, som fick puttas igång eftersom den inte startade.

                                                Här var det många som skulle utspisas.

När vi avverkat halva rallysträckan kommer vi vid lunchtid till flygplatsen i Ljungbyhed. Här finns det en kontroll där vi ska svara på några frågor varefter vi ska äta lunch på Lucys Diners Ljungbyhedrestaurang. Idag kunde vi välja på panerad fisk eller dansk fleskesteg. Tror de flesta valde det sistnämnda alternativet.


                                                    Fyra av de deltagande Morganbilarna.

Efter lunch var det dags för andra halvan av rallyt och en sex mil lång runda där vi passerade N. Rörum, Perstorp, Hyllstofta; Klippan, Kvidinge och Kärrarp, innan vi strax efter två, till slut var framme i Perslund igen. Många engelska bilar deltog i rallyt och från Morganklubben uppskattar jag att vi var åtta till tio bilar.

                                                    Lång kö och stor efterfrågan på våfflor.

                                                               Så var den här dagen slut.

Under prisutdelningen, där Eva och jag visste att vi inte hade något att hämta, passade vi på att trösta oss med kaffe och våfflor. Och, vi var inte de enda som valde våfflor som tröst, så torra under tak blev det ett avslutande mingel innan vi valde att följa flocken och dra oss tillbaka via småvägar till Löddeköpinge.

Tack vare regnet blev det mysigt med taket uppe!

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar