Nästa steg i iordningställandet av vår Morgan inför säsongen, var polering och vaxning. Detta är visserligen inte så jobbigt som rundsmörjning, men är ändå ganska påfrestande för min veka kropp. Det är inte alltför många år sedan jag var fundamentalist och endast använde mig av Simoniz hårdvax. DET var jobbigt!
Nu är det flytande Turtlevax som gäller. |
Nu polerar jag och vaxar inte hela bilen på en gång. Jag har ju all tid i världen och det jag inte gör idag, det kan jag göra imorgon. Lagom är bäst! Jag vill gärna ha det lite bekvämt när jag jobbar, så inför varje session i garaget går jag ut och sätter på min lilla bordsvärmare i verkstaden så det är en behaglig temperatur där. Hyfsat varmt är det redan i själva garaget sedan jag skaffade mig en avfuktare.
Man ska vara rädd om kroppen, så att sitta ner, när man vaxar de låga partierna, känns skönt. |
Det var inte på många ställen jag behövde använda lackrengöringsmedelet, men där det behövdes så var det väldigt effektivt.
Jag är fortfarande inte helt färdig. Det återstår en huvsida och en bakskärm, en halvtimmes jobb. Att även vaxa på huvens insidor verkar kanske lite onödigt, men det är faktiskt värt besväret då det blir mycket lättare att få bort all oljestänk och annan skit som ofta hamnar där.
Visst blir det fint! Det ser ut som två olika nyanser, men det är lysrörsljusen som påverkar bilden och färgerna. |
Efter polering och vaxning återstår nu för mig att återmontera hastighetsmätare med ny wire samt montera stolar och batteri. Sedan är det bara att köra till bilprovningen.
Undrar vad de hittar för fel denna gången?
The real sports car! |
Klart finbilen ska få sig en omgång vax inför sommaren!
SvaraRaderahar du ägt bilen länge? kanske finns något inlägg som går in på mer i detalj om bilen som du kan hänvisa mig till? sprang på denna blogg som av en slump hehe.
Har länge drömt om en morgan roadster, nån dag ska jag göra verklighet av det frågan är bara när var och hur hehe.
Mvh Stefan