Ytterligare en liten förfining - 2013-12-03
Vår Morgan Roadster är verkligen min ögonsten. Den har i princip allt jag kan önska mig när det gäller en riktig engelsk sportvagn. Men även solen har sina fläckar och det finns därför alltid något som kan förädlas ytterligare.
|
Trä och läder tycker jag är ett måste. |
I någon av mina tidigare bloggar tror jag att jag tog upp det här med instrumentpanelen. Den är i och för sig mycket fin och jag är speciellt väldigt nöjd med de vita instrumenten. Däremot är jag inte alls förtjust i den lilla svarta delen innehållande de fyra alltför moderna plastknapparna.
Detta är jag nog inte ensam om att tycka och det är därför heller ingen slump att Matthias Kauffelt i Tyskland, som driver MK Holztechnik (
www.mk-holztechnik.de) erbjuder en hel del grejer till Morgans. Han har nämligen specialiserat sig på att tillverka instrumentpaneler till Morgan, och kanske även till andra brittiska ädlingar. Många äldre Morgans levererades med en instrumentpanel som var klädd i vinyl eller läder. Och, det finns förmodligen fler än jag som föredrar en instrumentpanel i ädelträ och därför vill byta ut sin gamla mot en sådan.
|
Visserligen ett annat träslag, men visst blir en sådan panel ett lyft. Mina vippor ska vara ivory! |
Att köpa en hel instrumentpanel inklusive nya instrument lär nog kosta omkring 25000:-. Men för min del, som bara behöver byta ut den lilla svarta, blir det betydligt billigare. Att göra ingreppet själv finns inte på min karta. Trots att jag är radioamatör, så har allt vad elektronik heter alltid varit ett stort mysterium för mig. Kanske en av anledningarna att jag fick betyget B? även i fysik, på sin tid.
|
Hela kitet! |
Nej, jobbet kan jag få utfört hos Classics and Sportscars, Morgandealern i Vetlanda. Jag tycker dock det är lite långt att åka då de förmodligen inte gör det här medan jag väntar och jag därför måste ta mig hem och sedan tillbaka till Vetlanda med tåg. Istället har jag frågat Steve på English Car Care (
www.englishcarcare.com) här i Löddeköpinge om han vill åta sig jobbet. Nu verkar det emellertid inte vara vanliga sladdar, som på den gamla goda tiden, som ska flyttas. Den lilla panelen verkar nämligen vara ansluten till ett kretskort, vilket jag trodde skulle försvåra det hela. Men, efter att ha varit i kontakt med Matthias i Tyskland så berättade han att det ingår en komplett, lätt uttbytbar, switch control.
|
Det finns faktiskt en liten svag repa på luckan. |
För att kunna tillverka den här lilla panelen och få rätt matchning mot resten av min instrumentpanel så bad Matthias att jag skulle plocka av handskfacksluckan och skicka den till honom.
När jag öppnade luckan för att komma åt gångjärnen så kunde jag, trots mitt ganska stora verktygs-innehav, inte hitta någon skruvmejsel med stjärna, som var kort nog för att skruva av gångjärnen. Typiskt!
|
En liten sak med utbytbara bits. |
Men, ett snabbt besök hos Kjell & Company nere på Center Syd som resulterade i en investering på 14:95, löste problemet.
|
Här syns repan lite bättre. |
Nu är luckan av och jag kommer att skicka ner den till Tyskland endera dagen. I bästa fall kanske Matthias också kan trolla bort den repa som finns på luckan. Jag har inte frågat Matthias om vilken leveranstid det är på grejerna, men det spelar ingen större roll. Jobbet kommer inte att göras hos Steve förrän i februari - mars då han också ska få göra den årliga servicen.
Därefter är det en ny körasäsong igen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar