tisdag 16 april 2024

Lejde bort ett trist jobb.

 Rengöring av uteplatsen - 2024-04-12

Några gånger har jag gjort det själv, tagit fram högtryckstvätten, klätt mig i "dykardräkt" och satt igång. Uppfräschning av vår marktegel på trädgårdssidan är definitivt ingen lek utan ett skitigt och tålamodsprövande arbete, som kräver sin man. Och den mannen, alltså jag, vägrar numera att påta mig den uppgiften.

                                                            Skulle ra en evighet att fixa till.

                                                                    Total yta är ca 70 kvm.

Jag har sedan en tid tillbaka uppmärksammat massor av inlägg från olika företag på Facebook, som erbjuder sina tjänster när det gäller spolning och behandling av trädäck och stenplattor. Ett av företagen heter Nanostone. För att kolla lite om företaget gick jag in på deras hemsida, där det också finns en del referenser från tidigare kunder, som till övervägande delen verkar vara nöjda. 

                                                                    Några dagar senare...

Sagt och gjort, jag skickade in en intresseanmälan med uppgift om storlek på ytan som skulle åtgärdas. En kort tid senare fick jag ett telefonsamtal från en trevlig kille, Elias på Nanostone, som berättade att de hade använt Google Earth för att få en uppfattning om tomten. Offerten omfattade Tvätt, skumbehandling, impregnering och sandning till ett pris jag accepterade. Och, i fredags ringde det på dörren och där stod Melker.

                                                                    Massor av vatten.

Det var nämligen han som skulle göra jobbet. Han kopplade in sin långa slang på vår vattenutkastare, startade någon form av kompressor bilen och satte igång. Han hade inte arbetat mer än några veckor på Nanostone, så jag undrade hur han skulle lyckas utan att skita ner både sig själv, huset och resten av trädgården. Precis som när jag gav mig på det här själv, så bildades det i princip små sjöar på flera ställen på plattorna. Vattnet har ju ingenstans att a vägen och fullt av mossa och grus är det också. Men vad Melker hade, som inte jag hade tillgång till när jag gjorde jobbet själv, var en form av sug som med hjälp av en grov slang skickade ut allt vattnet på gräsmattan. Han fick visserligen hålla på ganska länge med att växelvis spola och suga innan allt vatten och smuts var borta.

                                Skumbehandling, där skummet försvann efter någon timme.

När han och även jag var nöjda med resultatet, så var det dags och spola ut ett skum över plattorna. Vilken verkan skummet har, vet jag inte riktigt, men det är säkert bra -:)

                                                            Rent, snyggt och prydligt.

Efteråt såg vår marktegel ut nästan som den dag, för många år sedan, den först satte ut. Jag hade alltså inte behövt att bekymra mig för hur Melker skulle klara av jobbet, för det gjorde han med äran och lämnade inget skräp efter sig.

Så idag, 0700 ringde det på dörren igen. Jag sov sött och fick kasta på mig min morgonrock. Denna gången var det en tjej, som jag glömt namnet på, som skulle göra steg två i processen,impregneringen. Det gick tydligen snabbt för när jag tittade ut en kvart senare så var både hon och bilen borta. Nu återstår bara det sist steget, sandningen, sedan kan vi ta fram trädgårdsmöblerna på en fint uteplats.

Det gäller att se om sitt hus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar