I min förra blogg berättade jag om att jag letat fram en massa delar, som jag inhandlat till min TR2:a i UK.
Utöver vad som fanns med på bild i den bloggen så hittade jag också en splitter ny NOS framkofångare, som gömts under en massa mattor på en hylla i garaget. Som skydd för lagring och transporter var den försedd med en textilaktig skyddstape, som suttit på i omkring 20 år.
När jag drog av tapen, för att putsa upp kofångaren med polermedel, så fick jag bara av övre halvan av tapen. Allt klistret fanns kvar. Först skrapade jag lätt med nageln, för att se hur hårt klistret satt fast. Det var i princip omöjligt att få bort det allra minsta. Därefter provade jag, i men enfald, med Autosol, vilket varken gjorde från eller till. Nej, här gällde det att försöka med kraftigare saker. Thinner, eller förtunning som det kallas idag, borde väl lösa det mesta. Men, nej det fungerade inte heller. Nu var det slut på min fantasi. Som brukligt är, när jag får problem, så ringde jag ett antal andra bilfanatiker, som tipsade om bland annat T-röd och aceton. Jag testade alla medel som fanns, men inget hände. Nu var jag lite halvdesperat och frågade till och med en av mina golfkompisar, som jag blev uppringd av. Han tyckte jag skulle prova med Margarin. Drev han med mig? Vid ett senare samtal med ytterligare en bilkompis så berättade jag detta för honom. Men han skrattade inte utan sade att någon form av fett kanske skulle kunna lösa upp limmet. Man tager vad man haver, så jag knallade in i köket och hittade en flaska rapsolja. Fett så det räcker, tänkte jag. Rapsoljan penslade jag på hela kofångaren och lät stå över natten. Dagen efter gick jag åter ut i garaget och gjorde nageltestet. Möjligen hade limmet mjuknat någon, men det var marginellt.
Min fru, som är både klok och har läst tekniska ämnen som fysik och kemi, var mitt sista hopp. "Kan du inte försöka med Svinto" sade hon. "Onej, det är ju stålull och det repar förmodligen kromet, så det vågar jag inte", svarade jag.
Idag hade jag vägarna förbi English Car Care (http://www.englishcarcare.com/), där Steve Pike och hans mannar huserar. Jeg beskrev problemet för Steve och berättade om mina försök. Han berättade då vad han själv brukade göra. "Lägg kofångaren i ett kar med vatten och låt den ligga så ett dygn. Sedan är det mycket lätt att med SVINTO!! ta bort allt klistret". "Men blir det inte repor i kromet med Svinto, frågade jag? "Nej, det är ingen fara. Så länge Svintot är blött och löddrar, så är kromet alldeles för hårt för att få några repor", svarade han.
Denna metod ska jag nu prova och har fått tillstånd av Eva att utnyttja badkaret till min kofångare.
Fina bilar!
Det var väl inte enbart för att få råd från Steve som jag tittade in. Jag är alltid lite nyfiken på vad det finns för intressanta bilar innanför hans garageportar. Och, jag blir nästan aldrig besviken.
En underbar bil, men trots allt inte en Morgan. |
Som ny, både ute och inne! |
XK fanns både som 120, 140 och 150. |
Den här bilen är STOR. |
Visst är sådant här ljuvligt. Och doften sen! |
Mäktig! |
"Nu får ni flytta er, här kommer jag!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar