fredag 19 juni 2015

Klassresan

Träff med gamla klasskamrater - 2015-06-15
Det var Berne som kontaktade mig på telefon för några veckor sedan. Han tyckte det var på tiden att jag hängde med på den årliga sundsturen, som ett antal, från vår tid på Handelsgymnasiet, nu gjort under en tioårsperiod. Sådana initiativ bör uppmuntras varför jag med andan i halsen infann mig vid Sundsbussarnas terminal någon minut i tolv.

Med Helsingborg i bakgrunden stävar vårt lilla fartyg mot Helsingör.
Det var mer än en person som jag presenterade mig lite blygt för tills de berättade vem de var. Och, vid lite närmare studie upptäckte jag snart att det fanns en välkänd figur bakom namnet. För egen del hade jag inte träffat mer än någon av deltagarna på drygt 25 år så det var kanske inte konstigt att en del hade förändrat sitt utseende, vissa till och med till det bättre.

En tremastad dansk båt, som Berne ville att jag skulle ta en bild på.
Några sittplatser fanns inte nere i salongerna varför en del av oss tillbringade överresan till Helsingör uppe på det blåsiga soldäcket. Här fick jag möjlighet att prata lite gamla minnen med några, som jag brukade ha sällskap med på min dagliga promenad till skolan. Visst, med månadskort till spårvagnar och bussar åkte vi också ibland med "lådan" ner genom stan eftersom denna "låda" också hade intressanta passagerare av det motsatta könet, som gick på Lundbergs Flickskola på Trädgårdsgatan.

Några av oss i ivrigt samspråk med varandra.
Framkomna till Helsingör vandrade karavanen av skolkamrater upp genom den mysiga staden till Axels Torv. Här finns ett stort utbud av krogar med uteservering och på en av dem slog vi oss ned för att inta en dansk platte tillsammans med den typ av drycker som är vanligt förekommande vid sådana tillfällen. Själv fick jag hålla mig till en öl medan andra beställde in ädlare sorter av olika slag.

Rolf Jonasson tar en selfie med K-O Carlberg.
I gruppen förekom också någon som gått redovisningslinjen och som jag inte kände igen alls, men de flesta andra hade gått distributionslinjen, precis som jag hade gjort. Carlberg kände jag inte igen på direkten, men när jag såg hans leende så gick det upp ett ljus. När vi gick på Handels bodde han på Pålsjögatan medan jag bodde på Erik Dahlbergsgatan alldeles intill. Det blev därför naturligt att vi ofta hade sällskap till plugget. Det positiva med Carlberg är att även han har utvecklat ett intresse för engelska fordon och hans garage rymmer nu både Morris Minor och Jaguar. Så, nästa gång jag tar ut min Morgan på en outing så kommer jag med stor sannolikhet att göra ett besök hos honom.

Roland och Berne.
Roland Möller och Berne Jönsson har båda varit aktiva idrottsmän. Roland, om jag inte minns fel, var väldigt duktig i pingis, men har nu, precis som jag och Tomas Bjurland fastnat för golf. Berne däremot var en allätare inom idrott och var framgångsrik bland annat i handboll.

Så där lagom falskt som en studentorkester ska låta efter några öl.
Det var massor med folk på alla uteserveringarna runt torget. Helt plötsligt så hör vi umpabumpamusik i närheten och måste naturligtvis kolla vad det är som låter. Väl ute på torget så frågar Berne vilka de är. Det visade sig vara en studentorkester från Uppsala som var på Skåneturne´ och som självklart också ville göra en tur till grannlandet. De gladde en massa människor runt om i Helsingör när de drog fram på gatorna.

Helsingör är en väldigt trevlig stad med sina gamla hus och sitt rika folkliv.
Efter flera timmars snackande om gamla minnen, lärare och elever var vi redo för återfärden till Helsingborg. Precis vid terminalen finns också någon liten variant av Bordershop, där vi som var hågade kunde inhandla någon butelj av vår favoritdryck till något, men inte mycket, lägre pris än på systemet hemmavid.
Komna till Helsingborg gick några vidare för att fika på något café. Jag hade en tid att passa och erbjöd mig artigt att köra vägen förbi Tomas och Berne, på min väg mot Lödde, så att de slapp att åka kommunalt och därmed riskera att frotteras med vanliga människor.

Intressant att se att alla blivit äldre utom jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar