lördag 11 juli 2015

Bilträff i Vikingabyn

Första tisdagen med bra väder - 2015-06-30
Under hela maj och juni har man haft otur med vädret på bilträffarna i Löddeköpinge. Men, så blev det sol och varmt denna tisdag och rusningen till träffen var enorm. Själv åkte jag dit för första gången denna säsongen och infann mig på plats redan lite efter fem på eftermiddagen.

En del vill bli förevigade tillsammans med en Morgan.
Efter att ha parkerat Mr Brum mellan några brittiska släktingar, Jaguarer, tog jag min kamera och vandrade runt för att titta på de fordon som redan infunnit sig. Än så länge var det inte fullt på parkeringarna, men fler skulle komma ju längre tiden led.

Fint renoverad moppe.
Är man tidigt på plats så är det ganska roligt att stå vid infarten till området och titta på alla de fordon som är på väg in. Bland andra såg jag en riktigt fin Crescent moped som knattrade förbi, varför jag gick upp till parkeringen för mopeder och veteranmotorcyklar för att titta närmare på den. Ägaren berättade att han haft den sedan var ny och helrenoverat den för att tag sedan.

Som Puchägare borde jag kunna modellnamnet.
Liknar en MS50 men är nog en Florida då den har kickstart.
Intresset för gamla mopeder är stort idag, inte minst bland oss som körde sådana när vi fyllt moppe för sisådar 40 till 50 år sedan. För egen del kom mitt återfall när jag fyllde sextio då jag införskaffade en Puch Florida som var något viktkompenserad, ett lite snällare begrepp än trimmat. Några mopeder av just det märket fanns också parkeringen och båda var i ett otroligt fint skick.

En svart Roadster från Staffanstorp.
På sådana här träffar så springer jag alltid på en hel del människor jag känner. Då blir det oftast långa snack, vilket ju egentligen är en av anledningarna till att man åker på dessa träffar. Ser jag till exempel en Morgan så är det naturligt att jag "antastar" ägarna, i synnerhet om jag inte träffat dem tidigare.

Så här såg det ut så länge jag var kvar på träffen.
Bilar och motorcyklar kom i en strid ström, något som ledde till en del trafikstörningar på vägen mellan Löddeköpinge och Kävlinge. Många, som inte skulle till träffen, fick snällt stå i kö innan de kunde passera Vikingabyn.

Många fina Volvo fanns på plats.
Eftertraktade bilar överallt, inte minst i Tyskland.
Jag tror inte jag har sett så många besökare tidigare. Både Europa- och USA-bilsparkeringen fylldes snabbt, så de fordon som kom senare och som egentligen skulle stå bland sina likar fick snällt köra vidare in på baksidan vid mc-parkeringen.

En väl patinerad Packard.
Nu var det ju inte alla fordon som var renoverade. Det verkar vara en trend på gång att ha en riktigt patinerad bil, som förmodligen är tip-top mekaniskt. Ofta får dessa fordon betydligt mer uppmärksamhet än de som är blanka och välpolerade. Kanske inte så konstigt eftersom de trots allt inte är så vanliga än så länge.

En fräck Hot Rod.
Det är kul när det är en stor blandning av fordon på plats. Här kan man se hur människor, med olika intressen, har fått möjlighet att leva ut sina drömmar, oavsett om det gäller bilar eller mc. Och, det är väl egentligen det som livet till stor del går ut på.

Så här såg det ut på europaparkeringen, när jag bestämt mig för att åka vidare.
Vid sjutiden tyckte jag att jag fått nog för den här gången. Att ta sig ut från området visade sig inte vara så lätt. Det var fortfarande massor av folk som var på väg in samtidigt som en del, precis som jag, tyckte det var dags att åka hem.

Dagen efter hittade jag ett antal inlägg på facebook där många besvikna besökare ondgjorde sig över en del saker. Och, med all rätt tycker jag. Bland annat delade någon ut små flyers om framtida fordonsträffar. Några hade tillsaluskyltar på sin bil. Men, si det fick man inte ha om man inte betalade för det. Detta påpekades av en person som sade att han arrenderade marken och hade kostnader för detta. OK, jag kan förstå om en bilhandlare åker dit med en massa bilar för att sälja dem. Då är det hela kommersiellt, men om jag vill sälja min klenod så är det min uppfattning att det bör vara OK att
ha en lapp på min bil på den här typen av träffar. Det är ju vår hobby det handlar om. Detsamma gäller att få informera om andra träffar. Det är väl på sådana här ställen som man informerar andra om liknande träffar. I stort sett alla är helt ideella och kan inte vara något som konkurrerar med tisdagsträffarna i Lödde. En del inlägg på fb manade till bojkott av tisdagsträffarna och föreslog andra samlingspunkter. Så blir nog inte fallet, men det kan kanske vara en varningsklocka för girigheten även hos andra arrangörer.

En kul träff med bitter eftersmak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar