torsdag 1 oktober 2015

Underbar dag på Vasatorps Classic Course

Håkan var sugen på bakelse - 2015-09-29
Varje gång jag spelar med Håkan så är regeln att förloraren får bjuda på kaffe och, vår specialare i restaurangen, en rulltårta med vispgrädde ovanpå.
Håkan hade bokat in mig och Jörgen Kvant på Classic Course med start 11:45 och med sin nuvarande form skulle en gratis fika till honom vara en piece of cake. Att jag har haft en usel säsong när det gäller golf är Håkan mycket medveten om. Samtidigt har han själv haft sin bästa säsong någonsin med flera sänkningar under året.

Kiosken öppen och lugnt och skönt.
Det var en fantastiskt fin höstdag med klarblå himmel, lagom temperatur och inte heller speciellt mycket folk på banan. Så, även om det skulle kosta mig en fika, tyckte jag att det skulle bli skönt att tillbringa eftermiddagen, med kompisar, på golfbanan.

Medan mina utslag från tee, med träklubborna, har haft en tendens att bli tryckta ut till vänster, nästan varje gång, så har istället Håkan lyckats med spikraka utslag hela säsongen. Men, idag hade jag beslutat mig för att låta drivern vila. Istället använde jag mig av min spoon, som egentligen är en trä-femma, och försökte samtidigt swinga i ett lugnare tempo. Det visade sig vara ett vinnande koncept och resulterade i att jag hade 82% fairwayträffar under ronden.

Det hjälpte dock inte på de två första hålen, som resulterade i en åtta och en sjua. Noll poäng efter två hål och nu skulle vi spela det tredje. Det är en kort par fyra, där man kan ligga väldigt nära green med en hyfsad drive. Här är dock en liten sjö till vänster, där jag väldigt ofta hamnar, hur jag än försöker sikta till höger. Men med en lugn swing, med min lille träklubba, hamnade bollen nu på fairway. En wedge och två puttar senare gick jag stolt därifrån med ett par.

Hål fem, en svår par femma.
Håkan och även Jörgen spelade bra och jag låg rätt långt efter redan efter fyra hål. På femte hålet har både jag och Jörgen dubbelslag, så här hade vi chans att ta igen någon poäng på Håkan. Trots ett lite duffat utslag lyckades jag få sex slag i och därmed tre poäng. Håkan fick sju, utan att jag behövde onda, så nu kändes det lite bättre för min del.
Vi fortsatte lira bra golf alla tre och när vi spelade det åttonde hålet kom dagens första höjdpunkt för min del. Trots ett utslag till höger i ruffen lyckades jag slå andraslaget upp på green till en halvmeter från hål - BIRDIE! Efter de första nio hålen hade både jag och Håkan 17 poäng medan Jörgen ledde stort på 21.

Hål 18, här skulle det avgöras.
Det var en jämn kamp hela tiden och vi var alla förvånade att hela gänget kunde spela så bra golf allihop. Det brukar alltid vara någon som tappar spelet, oftast jag, men inte idag.
Efter mitt par på det 17:e så hade jag honnören på sista hålet. Bara det anses som en stor merit i vårat gäng. Nu var det så att Håkan var tvungen att göra par för att dela med mig, under förutsättning att jag streckade hålet. Jag hade bra bollträff på utslaget, men bollen lyckades precis ta sig in i tjockruffen till höger. De båda andra slog perfekta drivar mitt i fairway. Jag lyckades hitta bollen, slå ut den på fairway och sedan slå två duffar med min hybrid. När jag sedan lade femteslaget i bunkern, så var loppet kört för mig. Håkan spelade in tredjeslaget på green, men lyckades inte göra par.
Nu skulle han vara tvungen att, väldigt förödmjukad, behöva beställa två bakelser i restaurangen, där all personal vet vad detta innebär. Det var för mig dagens andra höjdpunkt.

Han är inte glad när han måste bjuda mig på bakelse.
Vinnare blev dock Jörgen med sina 37 poäng, andraplatsen blev min på 35 poäng medan Håkan, trots väldigt bra spel, endast blev trea, eller sist, på 34 poäng.

Jörgen, lite nonchalant tillbakalutad, tycker golf är ganska enkelt.
För egen del var jag jättenöjd då jag inte varit i närheten av mitt handicap på hela året. Nu återstår att se om jag kan behålla det lite lägre tempot i swingen även nästa gång jag spelar.

Tack för bakelsen Håkan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar