torsdag 5 november 2015

Definitivt årets sista runda med Mr Brum

Nu får han gona sig i garaget - 2015-10-31
Väderutsikterna lovade molnigt, lugnt och tio grader. Golf hade vi spelat på fredagen och faktiskt hade vi också ett ärende. Till Höganäs, här finns nämligen ett gäng outletbutiker, bland andra en som säljer glas nämligen Orrefors Boda.

Lite gråmulet, men perfekt Morganväder.
Men, som vanligt, är det vägen dit och inte målet som är det viktiga. Eva hade till och med gjort mackor och fyllt termosen med kaffe, som hon packade i ryggan för en eventuell spontanfika någonstans.

Smala, kurviga och asfalterade vägar är eftertraktade när vi kör Morgan.
Våra turer norrut startar nästan varje gång med att vi kör längs med havet, förbi Barsebäcks GK och vidare mot Häljarp och Asmundtorp. Väl där, är det svårt att motstå en sväng upp över Rönneberga backar. Här är utsikten oftast vidunderlig, även om det idag var lite si och så.

En Ferrari är alltid en Ferrari.
På våra kringelikrokande omvägar upp till Höganäs passerade vi även idag Glumslövs Golf. Där, på parkeringen, stod det en Ferrari, som jag naturligtvis inte kunde köra förbi utan att ta ett foto.

Ett av dagens delmål.
Vår son med familj ska köra ner till Frankrike och besöka vår svärdotters föräldrar och Eva var på jakt efter en present som de kunde ta med sig. Och, svenskt glas går inte av för hackor, samtidigt som det är välkänt utomlands.

I en sådan här butik kan Eva tillbringa en ganska lång stund.
Nu är ju inte Eva sådan, som kanske jag är, att hon går in och köper det hon ska ha för att sedan lämna butiken. Som jag säkert nämnt tidigare går hon sällan tomhänt från en butik och risken var därför överhängande att det skulle bli likadant idag. Och, det tog bara en liten stund innan hon hittade vinglas, som hon helt plötsligt kom på att hon behövde, eftersom en del av de nuvarande gått sönder.
Utöver vinglaset så hittade Eva även den present som Eva beslutat att köpa till Jonas svärföräldrar, så nu var uppdraget slutfört. Vi tog dock även en sväng in på den outlet som säljer kläder från bland andra Oscar Jacobsson och Stenströms. Här hittade jag ett par fräcka byxor, som dessvärre inte fanns i min storlek, och jag gick därifrån utan att ha behövt lätta på börsen.
Parkering vid treans green på Helsingborgs GK.
Vi körde åter söderut och när vi kom till Viken åkte vi ner till Helsingborgs Golfklubb. Här tog vi fram vår rygga med mackor och kaffe och satte oss på verandan till det gamla klubbhuset och fikade.
Här satt vi i en riktigt kontemplativ miljö och tittade ut över banan och Öresund. Några golfares inspel på nian kunde vi också bevittna samt växla några uppmuntrande ord med.

Kort besök hos sonen och hans familj.
Det blev en hel del motorväg på vägen tillbaka till Lödde. Normalt gillar jag inte att köra på sådana vägar, när jag kör Morgan, men någon gång kan det vara kul att gasa lite extra. Under en kort stund gav jag därför järnet och det dröjde inte länge innan vi nått 160 km i timmen, något Eva inte uppskattade speciellt mycket. Så, jag fick sakta ner även om det fanns mer kvar under gaspedalen.

Detta är toppen tycker Elias.
När vi närmade oss Saxtorpsrondellen föreslog jag att vi skulle göra ett kort besök Jonas och hans familj, så att jag fick träffa Elias och Sarah innan de åkte till Frankrike. När vi anländer i vår Morgan blir alltid Elias alldeles till sig och det finns ingen chans att åka därifrån innan han fått sig en liten åktur, bilintresserad som han är. Det är grusväg på gatan där de bor, så jag fick av naturliga skäl köra väldigt sakta. Men då ville Elias att jag skulle gasa lite vilket jag kunde göra på en bit asfaltväg på andra sidan kvarteret. Först såg han då lite rädd ut men tyckte snabbt att det var kul. Det blir nog en bilfantast av honom också!

Årets sista tankning.
Efter lite gosande med ungarna vinkade vi av dem och körde vidare hemåt. Ett andra syfte med dagens utflykt var nämligen att jag ville fylla upp bensintanken för att slippa kondens. Precis där vi bor har vi en Shellmack. Det är en av få märken som erbjuder 98 oktan, som jag normalt skämmer bort Mr Brum med. Sexhundra spänn fattigare var det då dags att ställa in Moggen i garaget, där det under vintern kommer att ske jättemycket i form av underhåll och pyssel.

Säsongen bjöd på 330 mil öppetkörande, men det ska bli mer nästa år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar