onsdag 17 februari 2016

Morgan maintenance 3

Vinterjobbet på Morganen snart klart - 2016-02-17
Mitt pyssel med Mr Brum i garaget har jag dragit på så länge det har varit möjligt. Mörka, regniga, blåsiga dagar, när det inte inbjuder till utomhusaktiviteter, är det nämligen skönt att ha en tillflyktsort. Men nu är jobbet i stort sett klart. Och, det är bra eftersom jag förmodligen ställer på bilen igen i Mars, då det ibland kan bli en och annan dag med sol och vårkänsla.

Oöppnad burk som jag hittade i garaget.
En liten kladd på varje bulthuvud.
Det jag pysslat med i vinter, utöver de vanliga åtgärderna, är att plocka av running boards på båda sidor. Vid återmonteringen av aluminiumlisterna sprutade jag på ett rostskyddsmedel, dels på bulthuvudena i listen och dels på muttrarna på undersidan.


När alla fyra listerna var monterade så var det dags att försöka peta ner gummilisterna. Om jag inte läst om det i den engelska klubbtidningen Miscellany, hade jag förmodligen inte kommit på idén med att använda ett gammalt kreditkort för uppgiften. Det visade sig vara ett helt perfekt verktyg.

Så där! Inte längre några upphöjningar på listerna efter korroderade bulthuvud.
Som framfår av bilden så är gummilisten lite längre än den var från början. Även här lydde jag ett råd från tidningen och började montera listen från båda hållen och det var inga problem med att få dit den snyggt och prydligt. Det är ganska kul att konstatera att allt blev bra och som jag hade tänkt. Det är tyvärr inte ofta att det blir så när jag gör någonting.


När jag ändå höll på i garaget, iklädd min garage outfit så tog jag också tillfället i akt att spraya bladfjädrarna bak med Castrols kedjeolja. Det är visserligen avsett för motorcyklar och mopeder, men efter råd från andra, som kan och vet mycket mer än vad jag gör, så följde jag deras råd.

Ola i min tänkarstol.
Ola, en av medlemmarna i Morganklubben, bor i Bjärred och kommer ibland på besök i garaget. Då blir det i regel inte mycket gjort, men mycket bilsnack och kaffedrickande är trevligt det också. Han har också en Morgan Roadster som är två år nyare än vår, men har ett för litet garage för att kunna hålla på på samma sätt som jag med sin bil.


Han har däremot alltid några synpunkter eller förslag till ytterligare åtgärder som skulle förgylla eller förbättra vår Morgan ytterligare. Dagens kommentar från honom var att han tyckte bromsoken såg lite "tradiga" ut. "Varför målar du dem inte?" frågade han. Ja, det var ju en tanke. Själv hade jag inte funderat på saken förrän Ola nämnde det.


De var ju både rena och torra så det borde vara rätt tillfälle att måla dem nu, om jag kände för det. Sagt och gjort, vid ett besök på Biltema i Lund hittade jag färger, speciellt framtagna för målning av bromsok.

Om inte annat så matchar den i alla fall någorlunda stötdämparen.
Nu återstod frågan om vilken kulör jag skulle välja. Egentligen skulle jag vilja ha grön färg, som jag tycker matchar färgen på bilen väl, samtidigt som "racing green" är en klassik färg på engelska bilar.
Nej, någon grön fanns inte, men däremot silver, svart, blå, röd och gul. Gul är ganska fräckt, men passar, i mitt tycke, inte så bra på vår royal ivoryfärgade Morgan. Tänkte först ta svart, som alltid fungerar, men ändrade mig sedan till rött. Jag målade oken två gånger och är nöjd med resultatet.

Nu återstår endast att smörja framvagnen och sätta på ekerhjulen, sedan är Mr Brum färdig för våren.

Hoppas den kommer snart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar