torsdag 31 maj 2018

Skämde bort Mr Brum med nya däck.

Men vem kan balansera ekerfälgar? - 2018-05-28
Vår Morgan Roadster är av årsmodell 2004. Däcken som satt på när vi köpte den 2011, som var av märket Yokohama, var redan då till åren. Men, då bilen bara gått 800 mil vid inköpet, så fanns det mesta av mönstret kvar på däcken.
Med tiden har jag märkt att bilen blivit allt stötigare att köra och även om det inte fanns några sprickor i däcken, så hade de med åren blivit allt hårdare. Detta innebär ju också att säkerheten minskar vid inbromsning etc. Allt nog, jag beslöt därför att det var dags att investera i en ny omgång däck till bilen.

Däck går ju att få tag i var som helst, men att hitta någon däckfirma som kan balansera ekerfälgar på ett riktigt sätt är mycket svårare. Efter lite inlägg på olika sportvagnsforum fick jag rådet att kontakta
Krister Gard på Ringtjänst i Arlöv (www.ringtjanst.com). Då en del vanliga däckfirmor påstår att de klarar av ekerfälgar så valde jag att göra ett personligt besök på firman i Arlöv. Här diskuterade jag däck med Krister och han berättade att de hade den speciella utrustning som används vid balansering av ekerfälgar. Jag var väldigt angelägen om att det skulle göras korrekt eftersom jag inte har haft tillstymmelse till vibrationer i hjul eller ratt under de åren jag ägt vår Roadster.

En något obehaglig färd.
Så, häromdagen var det dags att åka till Arlöv. Det var en varm morgon, även om lite hotande mörka moln fanns i horisonten norrut. Som vanligt undvek jag motorvägen och körde istället ner om Bjärred och längs med havet mot Lomma. Vid en nerväxling tyckte jag det verkade lite trögt att få i växeln, men tänkte inte mer på detta. Detta skedde vid ett flertal tillfällen och vid ett stopptecken gick det inte att få i en växel överhuvudtaget samtidigt som kopplingspedalen gick i botten.
Jag tvingade i tredje växeln och fick fortsätta med den ilagd den sista milen där jag, som tur var, inte behövde stanna fler gånger.

Lättad att ha kommit fram.
Men fram kom jag.
Väl ankommen till Ringtjänst i Arlöv, berättade jag för Krister att vi nog fick föra in bilen i verkstaden då jag eventuellt var tvungen att fixa bärgning till hemfärden.
Under tiden Krister och hans kollega började plocka av hjulen, ringde jag till min namne på English Car Care, som servat bilen bara några dagar före och berättade vad som hänt. Han bad mig kolla behållaren för hydrauloljan till kopplingen och det visade sig att det bara fanns lite vätska kvar på botten.


Det fanns flera bilverkstäder och bensinmackar i närheten. Efter en stund gick jag till en CirkelK-mack. Som vanligt såg det ut som det bara fanns mjölk, smör och annat som inte har med bilar att göra, men när jag talade med han som hade hand om det, så plockade han stolt fram en flaska DOT 4 bromsvätska. Nu återstod att att se om det kommit luft i systemet. Jag ville dock vänta med att fylla på oljan tills jag var klar för avfärd.



Har tyvärr ingen närbild på de olika grejerna.
Rätt grejer för balansering.
Krister och hans kollega fortsatte med att ersätta de gamla däcken med fyra nya Goodyear 205/55R16 91V effigrip perf. Det var intressant att titta på när de balanserade hjulen. Här fanns just de grejer som bör användas till ekerfälgar med en kona på en sidan och en vingmutter på den andra.


En lite suddig bild på Krister.
När jag träffade Krister första gången och diskuterade däck så fanns det flera märken att välja på som Pierelli, Michelin m fl. Att han föreslog just det däck jag valde var att det var ett s k komfortdäck, som kanske till och med på en Morgan skulle ge en lite behagligare gång.

Nu hade man bara blanserat fälgarna i bänk. Krister tyckte att jag skulle köra hem (om det nu gick, vi hade inte kollat om det fanns luft i systemen) och känna hur det kändes. Om det, gud förbjude, fanns någon tillstymmelse till vibrationer, så skulle jag återkomma, för att i så fall få hjulen balanserade monterade på bilen.

När allt var klart med däcken hjälpte mig killarna att fylla på bromsoljan. Sådan här olja fräter på bl a färg om man spiller, så de fixade fram en rörliknande tratt så att vi kunde fylla på utan risk för spill.
Jag satte mig i bilen och pumpade ett antal gånger med kopplingspedalen och märkte att jag fick upp trycket. Puh!

En behaglig hemfärd på motorvägen.
Jag visste inte hur kraftig läckaget var. Mitt val blev därför motorvägen tillbaka till Löddeköpinge för att undvika att växla mer än nödvändigt. Det märktes definitivt en stor skillnad att köra med de nya däcken. Även om jag fortfaran känner av ojämnheter i vägbanan är det inte alls på samma hårda, stötiga sätt som tidigare. Till min stora glädje så fanns det överhuvudtaget ingen tendens till vibrationer i ratten.
Med ett leende på läpparna gasade jag förbi allt och alla, så fort jag fick en chans.

Nu återstår dock att få reparerat huvudcylindern, när Steve har fått hem repsats till denna. Jag kan dock använda bilen under tiden, så länge jag håller koll på vätskenivån i behållaren.

En Morgan vill man inte slarva med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar