tisdag 17 september 2019

En eftermiddag i Lergökasta´n.

Med hustrun på lunch - 2019-09-10
Det är faktiskt ganska vanligt nu för tiden att Eva och jag drar oss mot Ängelholm, när vi är uttråkade här hemma och vill åka  bort en sväng. Att det blir just Ängelholm beror dels på att det är en lagom liten stad och inte minst på att här också finns Dormys outlet, där Eva nästan aldrig missar att göra fynd.

Beläget i närheten av ån och en liten bit från hembygdsparken.
Som vanligt var vi lite sena i starten och kom inte iväg förrän efter elva på förmiddagen. Samtidigt som vi kom fram till Ängelholm var det ju också tid för lunch. Eva erbjöd sig storsint att betala för denna utsvävning när vi steg in på restaurang Hummerhuset. Detta matställe har vi besökt en gång tidigare tillsammans med några kompisar, som rekommenderat detta etablissemang.
Trots namnet så valde jag faktiskt jag baconlindad köttfärslimpa, då det inte hör till vanligheterna för mig att äta så kraftig mat på lunchen, kvällsätare som jag blivit med åren. Eva däremot valde sin favorit, nämligen hummersoppa, som ju är ett mer relevant val med tanke på krogens namn. Allt var till bådas vår belåtenhet.

Stilla flyter...
En anledning att vi denna dag inte valde att köra Morgan, alternativt tillbringa den på golfbanan, var att väderprognoserna såg väldigt dystra ut. Men, som de flesta av oss lärt sig, så är meteorologernas träffsäkerhet i sina prognoser inte direkt knivskarpa. Det visade sig istället bli en väldigt fin dag som varken bjöd på några hårda vindar eller på nederbörd.

Fint läge och när till allt.
Efter en kraftig lunch blir jag ofta lite däst, så för att piggna till så tog vi oss ner till den närliggande Rönne å. Den flyter sakta fram genom hela Ängelholm och kantas av bostäder med balkonger och altaner ut mot vattnet. Hade mycket väl kunnat tänka mig att bo så här, men problemet hade nog varit att hitta ett garage med plats för tre bilar, en moped, två cyklar och en enorm massa annat.

Pittoreskt, eller hur?
Om man är fiskeintresserad så finns här också många platser där man kan stå eller sitta och fiska längs å-stranden. En lugn och rogivande miljö, åtminstone när vi tog vår promenad, är något jag förknippar med fiske i åar, som också är en lisa för själen.
Trots att det känns som om man är mitt ute i naturen, så ligger centrum av Ängelholm bara några minuters promenad upp från ån. Fortfarande var uteserveringarna öppna längs huvudgatan i centrum, men turistsäsongen sjunger på sista versen, varför det var ganska tomt bland borden.

Eva botaniserar bland buteljerna.
Däremot var det öppet på Systembolaget och när Eva upptäckte detta så kom hon helt plötsligt på att hon behövde något i denna butik. Det måste var intressant för de som dricker vin, då det finns så väldigt mycket att välja bland. För egen del så tål jag inte vin, framförallt inte rött sådant, utan får hålla mig till min dry Martini. Ingredienserna till denna går också snabbare att inhandla, då jag inte behöver fundera på vad jag ska ha. Jag vet det redan innan jag går in!

Sista målet för dagen var Dormy Outlet, tidigare Edins Sport. Här gjorde Eva som vanligt en del fynd och faktiskt för en gångs skull även jag. Jag behövde ekipera mig med lite tröjor och handskar, naturligtvis till nedsatta priser, inför vår kommande golfresa till Portugal. Vi fick faktiskt en hel del prylar för en tusenlapp, som utöver piketröjor och handskar till både Eva och mig även bestod av några kartonger bollar. Det kan ju finnas vatten på banorna!

En bra dag med fri lunch och flera fyndköp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar