torsdag 6 juli 2023

En tur med min Puch

 Färden gick till Bjärred - 2023-07-06

Min Morgankompis i Bjärred, Ola, hade en tid funderat på att köpa en moped. Han brukade spana in min Puch Florida när han besökte mig i mitt garage och berättade att han hade tittat på en fin Crescent moped som var till salu.

                                                                En stolt nybliven moppeägare.

Så, för några dagar sedan dök han upp och visade upp sitt fynd. Han berättade också att blivit  hang around i en illuster moppeklubb som heter Bjerred Blue Smokers. Hans moppe var i nyskick och jag undrade om den gick bra. Jodå, han hade deltagit i en av klubbens återkommande utflykter, vilket var mycket trevligt. Men när gänget drog iväg så märkte han att han snabbt hamnade sist. "Men är din moppe inte viktkompenserad" frågade jag? Nej, den var helt original. Efter denna utfärd, som till råga på   allt slutade med motorstopp och en lång vandring hem för Ola, gick det upp för honom att hans moppe måste kollas upp samt modifieras till lite högre hastighet. I klubben finns många med tummen på rätt ställe, så det dröjde bara några dagar innan moppen både gick perfekt och att den också kunde hänga med i de övrigas tempo.

                                             Varmkörning i vår trädgård efter tre år i garaget.

För egen del köpte jag min Puch Florida för 16 år sedan. Den har använts ganska sparsamt, inte minst för att moppekörande konkurrerar med både golfspel och Morgankörande. En annan anledning är att jag, med en tumme på fel ställe, inte vill riskera att fanskapet stannar någonstans med ett fel jag inte kan åtgärda. Men, efter Olas besök så blev jag också sugen på att köra. Efter att den stått stilla i garaget i nästan tre år så baxade jag ut den ur garaget och ut i trädgården och förberedde mig på en lång startprocess. Det påstås ju att gammal bensin inte är bra, så jag var förberedd, både med startgas och ett stort tålamod. Det första jag gjorde var att kolla tändstiftet, som var lite svart, men annars såg nytt ut. Med tändstiftet av droppade jag några droppar olja i cylindern, som någon berättat att man egentligen ska göra innan man låter en motor stå under en längre tid. Med oljan i cyllen kickade jag några gånger så att kolven fick röra sig. Jag monterade tändstiftet, öppnade bensinkranen, flödade lite och kickade två gånger. Döm om min förvåning när min Puch startade med en gång. Uppmuntrad av framgången pumpade jag däcken, putsade av moppen lite förstrött och lät den stå igång i trädgården i cirka tjugo minuter.

                                                    Tankad och redo för den "långa" resan.

                                                        Mätarställningen före avfärd.

Naturligtvis var jag glad för att den startat så lätt, men samtidigt lite osäker på hur den skulle bete sig efter ett så långt stillestånd i garaget. Ola hade fått hjälp att fixa till sin av en duktig kille i klubben. Jag bad honom därför att undersöka om den här personen skulle kunna tänka sig att gå igenom min Puch och ev åtgärda det han ansåg behövde åtgärdas. Det dröjde inte länge innan jag fick ett positivt svar. Idag skulle jag köra till Bjärred och lämna över min moppe i den här personens trygga vård.

                                                    Här gäller det att minska farten lite.

Iklädd ryggsäck och vurpollon embarkerade jag min Puch och drog iväg söderut. I ryggsäcken fanns det en proppfull A4-pärm innehållande en omfattande verkstadshandbok samt en hel del alldeles nya reservdelar av olika slag. Något som jag faktiskt hittade av en slump i min mångfald av kartonger som jag har i mitt garage. Min Puch var viktkompenserad redan vid köpet för sexton år sedan, så resan ner till Bjärred gick både snabbt och problemfritt.

                                                        Ola bestiger min moppe utan hjälm!

Väl nere i Bjärred hade jag svårt att hitta till Ola, jag kom nämligen från fel håll jämfört med när vi brukar åka dit. Jag förvirrade mig in i villakvarteren och fick till slut ringa till Ola och berätta var jag befann mig.  "Bli kvar där du är, så kommer jag dit", sa Ola. Några sekunder senare hör jag någon tuta bakom mig och det var Ola. Konstigt nog så visade det sig att jag stanna bara två hus från där den här klubbmedlemmen bor. Innan vi påkallade husägarens uppmärksamhet, så ville Ola prova min Puch, vilket resulterade i att han återkom efter sin tur med ett förnöjt leende.

                Här kollas min Puch över av en man som verkar veta mycket om denna typ av forden.

När vi träffade Olas bekant så förklarade jag varför jag skulle uppskatta en översyn av mitt fordon. Uppfattningen från hans sida var att den verkade gå och lät bra i motorn. Men efter en lite närmare okulär besiktning upptäckte hans örnöga fler smärre brister. Så var t ex kopplingswiren fransig och på väg att brista, bakdäcket hade torrsprickor, vilket inte är bra, fotbromsen var heller inget vidare samt att moppens stödben var löst. Jag blev lovad att bristerna skulle åtgärdas och kunde nöjd, trygg och glad bli hemkörd till Lödde av min kompis Ola. Med tanke på det så kanske jag kan bli en ny hang around i Bjerred Blue Smokers, vi får välse om jag blir antagen!

En bra dag i blårökens tecken!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar