söndag 7 november 2010

Garageutrustning och Vikengolf

Omsorg om min Morgan och min Triumph - 2010-11-05
Enligt vanligtvis välunderrättade källor bör luftfuktigheten i ett garage ligga på omkring 40-50%. En högre luftfuktighet ökar risken för mögel bland annat på bilarnas läderklädsel och värst av allt att rosten kan få fäste i kaross och ram. Med engelska bilar brukar rost på ramen inte vara något större porblem eftersom dessa fordon oftast lider av lite inkontinens det vill säga läcker lite olja som i regel lägger sig som ett tunt skyddande lager på ramen under bilen.


Det går att ställa in vilken luftfuktighet man vill ha. När den nått rätt nivå stänger den av sig själv precis som när kärlet med det uppsamlade vattnet har blivit fullt.
När jag kontrollerade luftfuktigheten i mitt garage för en tid sedan uppgick den till cirka 80%. Alldeles för högt. Efter samtal med några av mina bilkompisar, som är väl insatta i problematiken, beslöt jag att investera i en luftavfuktare. Den är nu installerad i garaget sedan några dagar tillbaka och har efter lite jobb tagit ner luftfuktigheten till 60%. Men, allt har en baksida. För att apparaten ska fungera effektivt krävs oxo att temperaturen i garaget bör ligga på över 13 grader. Detta har fått till följd att jag tvingats sätta på några element, vilket naturligtvis kommer att påverka vår energikostnad i fel riktning. Men vad gör man inte för att bevara sina klenoder i ett så bra skick som möjligt.

Vikens golfbana, så nära Skottland du kan komma - 2010-11-06
Igår morse ringde Jörgen och undrade om vi hade lust att gå en runda på Vikens golfbana eftersom de kände att de måste träna innan golfsemestern i Egypten nästa vecka. Naturligtvis hade vi lust. Själv hade jag inte rört klubborna på tio dagar, vilket är ett ganska långt uppehåll för mig. Vädret var väl inte perfekt, men det var uppehåll samtidigt som någon solglimt tog sig igenom molntäcket.


Det gäller att vara rätt klädd när det blåser och är lite kyligt
Vi var vid det gamla klubbhuset klockan 11, där vi betalde helggreenfeen på 260 kronor per person. En hel del andra golfare fanns på banan, så under de tre första hålen blev det lite väntande.
Banan i Viken är en av mina favoriter, speciellt höst och vår. Det är en riktig linksbana, kanske den ende i Sverige. Jag har dock aldrig spelat Falsterbo, som också gör anspråk på att vara en bana av linkskaraktär.


På Vikens golfbana finns en genuin atmosfär

På Vikens bana finns alla de ingredienser som karaktäriserar en linksbana som sanddyner, törnebuskar, ljungruffar, lite karg miljö och inte minst att läget vid Öresund gör att vinden spelar en avgörande roll. Banan är förvissa ganska kort, bara 4542 meter från gul tee och har par 68. Trots detta är det ingen bana man "slaktar" hur lätt som helst eftersom du inte får så många extraslag.


Nej, det fjärde hålet var inget favorithål för Jörgen idag.
Jörgen hade riktig oflyt på det fjärde hålet, ett korthål på 150 meter. Med två toppade bollar rakt in i törnebuskarna var det hålet kört från honom.


På det korta åttonde gäller det att slå rakt, genom gluggen bland träden, annars är det god natt!
Även det åttonde hålet är ett korthål, som endast mäter 97 meter från tee. Det spelas rakt ut mot Öresund och beroende på vinden så kan klubbvalet variera från en wedge till en järnfemma, ja kanske ännu längre klubba vid hård kuling. Efter nio hål var det sedvanlig paus med kaffe och äggamacka. Jörgens Eva tyckte att nio hål räckte och gick hem medan vi andra tre gick ut niohålsslingan ännu en gång.
Min hustru Eva gick, med sina nio par, segrande ur striden och fick 85 slag brutto och 33 poäng, ett resultat hon var väldigt nöjd med. Jag fick nöja mig med fem par, två dropp och 29 poäng. Knappast hyfsat!
Men, en fin golfdag var det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar