torsdag 25 november 2010

Vardagslunk

November är en månad när mörkret blir allt mer påtagligt. För mig, som ofta blir lite halvdeprimerad av mörker är detta inget vidare. Så länge det varit snöfritt har jag kunnat spela golf vilket bidragit till att jag fått ta del av det lilla, men oj så viktiga, dagsljuset. Det positiva med ickegolfperioden, om det nu finns något sådant, är att besöken på gymet ökar i omfattning. Även detta bidrar i hög grad till att humöret kan hållas ovanför depressionsnivån.


Som golfare uppskattar jag inte den syn som möter mig
när jag tittar ut från fönstret i mitt radioshack
Men, som nybliven fritidsforskare så gäller det att aktivera sig och inte förfalla till att bli en soffpotatis. Så, varje dag står det något på programmet.

Nertagning av antenner och mast - 2010-11-09
Som jag berättat tidigare avled vår gamle radiokompis Leif, SM7PGH, i augusti. Som alla radioamatörer som blir SK (silent key) efterlämnade han massor av amatörradiorelaterade grejer. Ett mycket vanligt fenomen inom denna grupp, då allt som har med radio att göra kan vara bra att ha, någon gång. Leifs kvinna, Lotta, som visserligen hjälp Leffe väldigt mycket med antennupsättningar, hade dock ingen aning om vad alla hans prylar var för något eller om de kunde ha något värde. Vi var därför tre personer hemma hos Lotta för att hjälpa henne ta ner antenner och gå igenom alla Leffes grejer. Förutom jag själv var det Enock, SM7BHH, gammal god vän till Lotta och Leffe och Ewe, SM7BHM, som också var väl bekant med Leffe.


Det är aldrig roligt att ta ner master, det är mycket trevligare att sätta upp dem!
Första åtgärden var att veva ner hans hembyggda mast. Det är en före detta lyktstolpe som varit monterad i ett kraftigt flaggstångsfäste. Det är en billig och bra konstruktion som även jag använt mig av fram till vintern 1999 då den blåste ner under stormen Gudrun.


Enock försöker få bort all den isoleringstape, som Leffe hade sådan förkärlek för.
I toppen på masten hade Leffe haft monterat en vertikalantenn, som vi med gemensamma krafter plockade ner. Eftersom det tidigare hade funnits yagiantenner av olika slag i masten, fanns det också en rotor som vi skulle plocka av.


Ewe har lyckats montera bort rotorn från rotorplattan.
När utearbetet var gjort begav vi oss till Leffes radioshack. Eftersom Leif varit aktiv på alla tänkbara trafiksätt så fanns det också mycket utrustning som behövde sorteras upp. En av Leifs passioner har också varit att lyssna på Broadcaststationer över hela jordklotet och för detta ändamålet hade han ett flertal speciella radiomottagare.


Aluminiumrör från "slaktade" antenner kan vara mycket värdefulla vid antennprojekt.
Att bygga antenner var ett av Leffes huvudintressen inom radiohobbyn. Det är nog ingen som vet hur många olika konstruktioner han provat. Detta fick till följd att Leffe mycket väl kunde skrota en beam, för att komma åt lämpliga rörbitar som han behövde till ett nytt projekt. I shacket hittade vi också flera A4-pärmar fulla med antennbeskrivningar, både andras och egna konstruktioner, som Leif testat.

När vi nästan var klara med jobbet bjöd Lotta på en vrålfika
och var förmodligen glad att bli av med lite prylar.
Utöver antennmaterial och antenner hade Leif också flera riggar, instrument och datorprogram som han använt i sin radiohobby. Allt detta ska nu säljas varför Ewe tog det mesta med sig för att saluföra det på amatörradiositen DX-Radio och/eller på olika specialmarknader som arrangeras av amatörradioklubbar.

Mats renoverar sitt shack - 2010-11-11
Mats, det är alltså SM7DXQ i Malmö, har under flera år samlat på sig en hel del grejer med avsikten att bygga om sitt radiorum. Bland annat har han fått samma idé, som han och jag diskuterade när jag renoverade mitt shack för några år sedan. Det handlar om att sätta hjul på skrivborden där alla radioapparater, slutsteg och annat finns, för att lättare komma åt bakom apparaterna, vilket behövs ganska ofta.


Som framgår hade Mats ett fint shack redan tidigare.
Att riva ett radioshack är inget man gör med en klackspark. De flesta av oss har nämligen en hel mängd apparater som riggar, power-supply, rotorer, datorer, datorskärmar, avstämningsenheter, slutsteg, antennomkopplare, cw-manipulator och you name it. Bakom skrivborden ser det därför inte så kul ut med massor av sladdar som alla slutar någonstans i någon apparat.
Att plocka ner allt är väl OK, men när det ska monteras ihop igen, kanske på nya platser i shacket, konstaterar man ofta att vissa kablar är för korta och måste förlängas. Inte nog med det, har man inte märkt upp varje kabel, (det måste jag, för jag förstår ju egentligen inte alls hur något fungerar) så kan det vara svårt att komma ihåg i vilket av alla tillgängliga hål de ska sitta. Och, en felkoppling kan få förödande konsekvenser, då mycket kan bli förstört.

Ja, så här ser Mats radiorum ut just nu, men vänta bara!
Men, Mats har bestämt sig för att organisera om sina grejer. Ett sådant beslut växer fram efterhand när man märker att ergonomin eller något annat kanske inte är så bra. Så är till exempel bara det här med hjul på borden en enorm hjälp varje gång du måste bakom apparaterna för att göra nya kopplingar.
När jag var och hämtade en ny bunt QSL-kort häromdagen så var Mats i full gång med arbetet och det ska bli intressant att följa framväxten av hans nya shack. Och, det är väl ungefär som att renovera en bil - när det väl vänder så börjar det roliga med att bygga upp det igen.


Vinterdäck och en gammal VW - 2010-11-24
Som vanligt var jag ute i sista minuten, men nu är både min och min hustrus bil försedda med vinterdäck.
Även om jag har en stor verkstadsdomkraft i garaget har jag slutat med att byta däck själv. Istället åker jag upp till en däckfirma som fixar bytet inom loppet av tio minuter. Dessutom lagrar de våra däck så att jag slipper att gå och reta mig på dem i garaget. Att rekommendera!


Nästan 40 år gammal, men fälgarna är inte tidsenliga.
Vid mitt besök på däckfirman igår träffade jag den nye ägaren. Vi började prata bilar, bland annat för att han själv höll på med dragracing. När jag berättade om mina gamla britter så tog han med mig utanför verkstaden och visade stolt upp sitt senaste fynd. Det var en VW Pick-up från 1971. Av en slump han han träffat någon vars 88-årige pappa hade den här bilen stående mellan två garage på tomten.


Den såg helt OK ut även invändigt.
Den hade inte använts på 15 år och nu ville man bli av med den. De erbjöd honom därför bilen helt gratis, bara han tog den därifrån. Han var inte nödbedd och med hjälp av lite startgas så small motorn igång. Den har nu varit på Svensk Bilprovning och blivit godkänd med endast några mindre påpekanden.
Visst är det kul med gamla bilar!

När jag inte kan spela själv får jag titta på golf istället - 2010-11-15
Idag började slutspelet i Race to Dubai, där de 60 golfare, som hittills spelat in mest pengar under året, ska göra upp om ytterligare stora pengar denna veckan. Första priset i denna årets sista tävling, uppgår till 910.000 Euro. Inte nog med det, när tävlingen är avgjord så får de 15 främsta dela på en bonus, som totalt uppgår till 7 miljoner US Dollar. Det är obegripligt mycket pengar för oss vanliga dödliga och väcker nog anstöt hos en del. Oavsett vilket så ska det bli otroligt spännande att följa spelet på Viasat Golf de återstående tre dagarna.
Fem svenska finns med för att kämpa om segern - Robert Karlsson, Henrik Stenson, Johan Edfors, Fredrik Andersson-Hed och Peter Hanson. Efter dagens runda leder Robban på sju under par med Stenson på minus tre. Tyvärr hade vår skånske Peter H. en mindre lyckad dag och slutade på fyra över par. Men det handlar om fyra rundor och mycket kan hända. Själv håller jag tummarna mest för Peter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar