lördag 5 november 2011

Fyra Morgans och en husbil

Helsingborg, Höganäs och Vejbystrand - 2011-11-03
Eva var ledig torsdag och fredag varför vi bestämde oss för att göra en utflykt.


Här vilar både min mor och min far.
Till helgen är det Alla Helgons Dag och på torsdagen var det på dagen precis fem år sedan min mor gick bort. Ett besök i minneslunden på Krematoriet i Helsingborg och sedan på Allerums Kyrkorgård, där Evas mamma ligger begravd, var därför våra första mål.

Porslin och glas är alltid intressant för Eva.
Nästa anhalt blev Höganäs. Där finns ju gubevars outletförsäljnung av både det ena och det andra, så hit ville Eva åka och fynda.

Kläder är alltid kul att titta på.
Jag visste att en rundvandring i butikerna skulle ta en avsevärd tid så när Eva gick in i "sin" butik så tänkte jag att jag kunde gå runt och titta på lite kläder i "min" butik. Här säljer man kläder från bland andra Oscar Jacobsson och Stenströms, varumärken som brukar hålla hög kvalitet.
Någon timme senare kom jag ut med en liten kasse med en skjorta och en polotröja och min hustru med en lite större kasse med diverse fynd som hon gjort i "sin" butik.

Nu var det dags att åka till huvudmålet för dagens utflykt, Vejbystrand. I min tidigare blogg (My heart belongs to Morgan) berättade jag bland annat om en incident där jag gjorde bort mig ordentligt. Denna incident resulterade i att min framkofångare på vår Morgan böjdes i 45 graders vinkel. Björn Roxlin, som var Morganträffens arrangör, kom snabbt till undsättning. Han plockade resolut av kofångaren från bilen och lade den i sin följebil. Någon dag senare fick jag ett mail där han berättade att han hade riktat kofångaren och att den kunde hämtas hos en av hans anställda ute i Saxtorp.
Sådana genomhyggliga insatser kan man inte låta passera obemärkt, så att förära honom en flaska "skotskt lantvin" eller närmare bestämt en flaska maltwhisky tyckte jag var det minsta jag kunde göra för att visa vår uppskattning.

Innanför dörrarna bör det finnas fordon av märket Morgan.
En annan anledning til besöket hos Björn och hans fru Tina var att jag ville snacka lite Morgan rent allmänt. Björn har ett mångårigt förflutet som Morganägare och har väl varit ägare till de flesta modellerna. Och, eftersom jag håller på att fundera över ett köp av en Morgan av senare årsmodell, så är alla råd från Björn viktiga i min beslutsprocess.


Den vanlige Björn, åter med mustasch.
När Björn mötte oss utanför sitt och Tinas hus, så kände jag igen honom igen. Mustaschen var tillbaka.

En Aero som renoverats av Björn.
Björn har för närvarande fyra stycken Morgan, en 4/4 1936, en +8 (minns ej årsmodell), en Aero och den senaste i raden en 4/4 renoveringsobjekt.


Ny galvad ram och en hel del annat på plats.
Den senaste bilen köpte han i kartonger och har nu satt igång återuppbyggnaden. "Den ska Tina ha", berättade han. Planen är att den ska vara klar till sommaren. När Björn sätter tänderna i något så brukar det hända saker.


Bilar i flera våningar.
Sin 4/4 från 1938 har Björn inte kört med sedan 2004. Den står nu undanskymd i ett hörn i garaget och har även fått en kompis, som är placerad ovanför. Detta är emellertid ingen Mogge utan en Super 7, som jag tror Björn eller något av hans barn planerar att köra race med. För ändmålet har Björn också skaffat sig en husbil


Senaste förvärvet.
som kan vara lämplig att övernatta i vid besök på tävlingsbanor runt om i landet.
Efter garagerundan blev det husvisning och också lite kultur i form av konst. Det visar sig nämligen att Tina är duktig på att måla. Dock fanns än så länge ingen tavla med Morganmotiv, men vem vet, det kanske kommer.
Vi blev också bjudna på kaffe och kaloristinna wienerbröd, när jag resonerade med Björn om mitt framtida Morganköp. Han har många kontakter, inte minst i England, så han skulle sprida ordet, som det heter.
Efter en hel del snack var det dags för oss att åka. Klockan var omkring 4 och Björn skulle vidare.
Han håller nämligen på att ta körkort för motorsåg.
Det är en man som inte verkar ha några problem med att fördriva tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar