tisdag 15 november 2011

Reservdelarna till min Triumph TR2 behövs inte längre

Tänk så mycket man har i sitt garage - 2011-11-15
Nu när min fina Triumph TR2 förhoppningsvis fått ett bättre liv i soliga Italien, så finns det ingen anledning att behålla alla reservdelar till bilen, som jag samlat på mig genom åren. Garaget är redan överhopat med allahanda saker, bland andra en hel del som egentligen inte borde få finnas i ett garage.
Idag gick jag därför ut och satte på värmen och radion i mitt garage för att inventera vad det fanns för reservdelar till min Trajja.


Kanske intressanta för de som ska köra race.
Det första otympliga jag hittade, och som tar mycket plats, var originalfälgarna på vilka det sitter gamla dåliga däck. Dessa satt på min Triumph ända fram till att min son Jonas kom på att han ville ha kromade ekerfälgar på sin dåvarande TR5. De ekerfälgar som satt på hans bil monterade jag min min TR2:a. Det blev ett rejält lyft rent utseendemässigt. Men egentligen finns det bara en fördel med ekerfälgar och det är just att de är snygga. De är å andra sidan jobbiga att hålla rena och i de flesta fall så är väghållningen sämre med ekerfälgar.


Har legat och tagit plats på hyllan i 25 år.
På en hylla i garaget fanns det också ett nästan komplett avgassystem, där ljuddämparna var nya och avgasrören var blästrade och försinkade. Det måste ju finnas någon som kan ha nytta av detta.
Moss Motors katalog för Triumphdelar hittade jag på nätet och förundrades över vad allt har blivit dyrt.


Detta är kanske en raritet?
I gömmorna fanns också ett utblåsningsgrenrör och enligt Moss katalog verkar dessa inte vara tillgängliga längre. Det är blästrat och försinkat och ser fint ut, tycker jag.


Det var annat och bättre krom förr i tiden.
Någon kofångare fanns det inte på min Triumph när jag köpte den i Småland för sisådär 29 år sedan. På någon av mina inköpsresor till England köpte jag dock en kofångare ock kofångarhorn. Horn fanns det till och med i dubbel upsättning av i någon låda, alldeles nya, vilket nog beror på att jag glömt att jag redan köpt dem en gång tidigare. Allt detta har dock aldrig monterats eftersom jag tyckte bilen såg "hårigare" ut utan kofångare.
I någon undanskymd låda, längst in i garaget, hittade jag också lite annat kromgodis, alldeles nytt. Eller vad sägs om två uppsättningar oanvända navkapslar. Den ena uppsättningen med och den andra utan Triumphgloberna.

Dessa navkapslar satt inte bara på TR2 och TR3. Om ni kommer ihåg Triumph Mayflower, så hade de bilarna också likadana navkapslar. Det fanns också en hel del annat som var gemensamt för flera bilar inom Triumphfamiljen. Till exempel så kom originalratten jag lyckades få tag i från en Mayflower. Dock var rattcentrum inte detsamma utan det fick jag skaffa på någon autojumble i UK.


Lite motordelar hittade jag också, kanske inga vitalare delar, men ändå. Förmodligen finns det inte så många som behöver en ventilkåpa, kedjekåpa, vipparmsbrygga, eller tråg, men det är ju synd att köra sådant på tippen. Vissa av delarna har jag också slipat och målat på den tiden det begav sig.


Oljetrycksmätare.

Kontakt till vindrutetorkare.

Startkontakt.

Ljuskontakt. Dock inte med original knapp, men den känns tidsenlig.

Starter knob, från tiden.

Sådana här indikatorlampor finns ej heller att köpa hos Moss längre.

Signalhorn, man ska ha två, blästrat och lackerat.
I några mindre kartonger hittade jag också en hel del "smågodis" och ett signalhorn. Instrument, knappar (knobs) och reglage är idag ganska dyra att köpa nya. Och kromet på ringarna runt instrumenten blir hur fina som helst efter lite behandling med till exempel Autosol. Jag hittade flera instrument som oljetrycksmätare, tempmätare och bensinmätare. Huruvida de fungerar vet jag inte, men det är inga komplicerade grejer och jag har själv fått igång några begagnade som nu sitter i min f d TR2:a.

Alla dessa prylar har jag nu för avsikt att avyttra på Blocket eller Tradera, men kommer nog också att annonsera ut dem på Triumph TR-klubbens hemsida.
Behöver alla bidrag för att kunna köpa drömbilen, en sen Morgan +8 eller en Roadster!

2 kommentarer:

  1. Tänk så mycket plats man får när man kastat sådant man inte behöver. Då finns mer plats för sådant som man tror sig behöva.

    DLK

    SvaraRadera
  2. Kenneth,
    I am pleased that you have sold the Triumph and I hope that you can sell all the spares, I'm sure that you will, they seem to be in beautiful condition. That dream Morgan is just a little closer now!
    Chris

    SvaraRadera