söndag 11 december 2011

A very tempting Morgan

Fick mail från en kompis - 2011-12-11
Mina funderingar om en nyare Morgan har jag haft under ett antal år. Inte för att det är några problem med den +4 från 1959, som finns i garaget idag, men att göra längre turer utomlands vågar jag inte. Bilen skulle säkert klara av det, men om något skulle hända, så skulle jag komma till korta med tanke på mina högst begränsade tekniska kunskaper. Jag är ju humanist och inte tekniker.
Igår fick jag ett mail från Björn Roxlin, välkänd inom Morgankretsar och den person som registrerings-besiktigade min +4 när jag tog hem den från UK 1983.
För ett tag sedan besökte jag och Eva Björn och hans fru (se min blogg "Fyra Morgans och en husbil") då jag ställde en del frågor till Björn om vilken modell av nyare Morgans som kunde vara vettig att leta efter för mig. Mina egna preferenser står mellan en sen +8, som har ett underbart ljud, och efterföljaren Roadster. Den senare erbjuder kanske inte samma ljudupplevelse, men har en modern Ford-/Jaguar-motor som innebär att det finns tillgång till eventuella reservdelar var du än befinner dig.
Björn, som har många kontakter i England, kom häromdagen hem från ett besök där.


Morgan Roadster
I samband med besöket passade han på att hälsa på några bekanta och hittade då en bil till salu, som han tyckte skulle passa mig. Så igår skickade han mig bilder på bilen, som bidrog till att jag hade svårt att sova i natt.
När Eva och jag har diskuterat om att ev köpa en nyare Morgan, så har naturligtvis frågan om färgen kommit upp. Min hustru är väldigt förtjust i den färg, Royal Ivory, som vi har på vår nuvarande bil. Själv har jag velat lite mellan Corsa Red, mörkt blå och grå metallic. Några bilar, med den senare kulören, är till exempel till salu hos Ledgerwood i England.


Snygg färgkombination, tycker jag.
När jag tog del av bilderna från Björn så noterade jag att att suflett och fönster var i en vinröd kulör, vilket jag tycker matchar Royal Ivory väldigt bra (även om sufletten naturligtvis ska användas mycket sparsamt). När man nu funderar på en sådan här, egentligen helt onödig, investering, så är det av största vikt att hustrun är med på noterna. Med andra ord så skulle kag kunna tänka mig ännu en Morgan i Royal Ivory.


Både Motolitaratten och valnötsbrädan är options.
Den aktuella bilen är en tidig Roadster. På de allra senaste versionerna har man ändrat instumentpanelen som fått en annan layout och svarta instrument. Jag föredrar själv versionen med vita instrument, men smaken är som baken, delad. Det enda som jag inte gillar är rattkonsolen, som påminner för mycket om en som sitter i en modern bruksbil. Men, den går att byta ut, vilket jag kunnat läsa på TalkMorgan, (www.talkmorgan.com/) ett forum för Morganägare eller Morganintresserade över hela världen.


Den är till och med försedd med "maggördel".
Bilen ser väldigt fin ut, åtminstone på bild och har bara rullat 800 mil. Den verkar också vara välutrustad och har läderklädsel, Motolitaratt, instrumentpanel av valnöt och sist men inte minst ser det ut som om sufletten är av Mohair. Vart och ett av dessa options kostar en hel del extra när man beställer en ny bil från fabriken.

Visst blir jag sugen!
Hur går nu mina tankar. Ja, det vet jag knappt själv. Vad jag vet är att man inte ska ha för bråttom i sådana här situationer när visserligen hela hjärtat säger VILL JAG HA, medan hjärnan kanske säger att man bör fundera lite till. I vilket fall som helst ska man inte köpa en bil som bara setts på bild.
Björn skrev att "den är som ny" så kanske skulle jag flyga över och titta.
Kan man köpa enkelbiljett på flyget?

3 kommentarer:

  1. Ser härlig ut
    SM7GUY

    SvaraRadera
  2. At last I think I may have found the way to comment!
    It's a lovely car and as I said, don't take your cheque book!

    SvaraRadera
  3. Hej Ken,

    That looks stunning!

    73
    Graham G4FUJ

    SvaraRadera