torsdag 20 december 2012

Leather treatment

Garagepyssel - 2012-12-19, 20
Eftersom vädret inte inbjuder till öppetkörande samtidigt som Moggen står på pallbockar så får jag pyssla om den lite istället. Sedan tidigare är den polerad och vaxad men en del återstår fortfarande att göra innan det är dags att låta den vårystert komma ut ur garagets mörker.
Igår bestämde jag mig därför att rengöra läderinredningen i bilen.


Rengöringsmedlet jag använde var Meguiars Leather Cleaner. Det finns i sprayflaska och sprayas direkt på läderytorna, som därefter gnids av med en fiberduk. När jag var klar efter några timmar kunde jag inte upptäcka någon större skillnad, så förmodligen var det inte speciellt smutsigt. Två timmars jobb i garaget var ganska lagom samtidigt som jag ville att ev. kvarvarande fukta skulle få möjlighet att torka.



Men, imorse så var det dags igen. Nu skulle inredningen behandlas med Autoglym Leather Balm, samma preparat som används på Morganfabriken. Krämen applicerades med en speciell svamp och gnuggades in i läderytorna. Det fina är att medlet verkar vara ganska drygt då det inte gick åt så mycket.


Här ser man en viss skillnad mellan kardantunnel och stol.
Började med dörrsidorna och sedan kardantunneln och blev positiv när jag kunde se att det var skillnad på behandlad och obehandlad yta. Uppmuntrad av detta fortsatte jag med resten av inredningen. Det är faktiskt ganska mycket som först ska smörjas in, låta torka och därefter gnuggas av med en bomullstrasa, så det tar sin lilla tid.


Här syns nog skillnaden ännu bättre när man ser
en obehandlad och en obehandlad stol.
Men, vad bra det känns när man ser resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar