fredag 5 december 2014

Jaguarmingel på Joes Garage

Lite bileri i höstmörkret - 2014-12-01
Ronnie, en bilkompis från Helsingborg, brukar åka till Joes Garage i Furulund när de har sina måndagsträffar. När han undrade om jag ville följa med så svarade jag ja. Nu när det är lågsäsong för bileriet så får jag nästan lite abstinensbesvär, så att träffa lite bilfolk igen kunde vara trevligt.

Jaguar XF
Vår egen Audi A6 har nu rullat drygt 9000 mil och ibland dyker tanken upp i huvudet att det kanske snart är dags att byta upp sig. Detta trots att en uppgradering av bruksbilen ofta är en av de sämsta affärer man kan göra. Men det är roligt! Tanken på att byta till en Jaguar har egentligen aldrig funnits, men Jaguars mellanmodell XF har faktiskt fått väldigt fin kritik. Och, en sådan som är några år gammal och har rullat femtusen mil kan man få för under 250000 kronor. Flera av mina kompisar i Morganklubben kör Jaguar som bruksbil och säger att de aldrig ångrat att de lämnat märken som Volvo eller BMW till förmån för denna brittiska ädling. Nuförtiden kör jag också betydlig mindre än när jag jobbade varför en sådan här Jagga vore kul att få äga några år.

Ytterligare en E-type.
Som vanligt var det fullt med Jaguarer ute på parkeringsplatsen så tydligen var det många som törstade efter lite bilsnack och biltittande. Varje gång så berättar personalen på Joes om en speciell bil som finns i deras verkstad. Den här gången handlade det om en 1966 års E-type i ett patinerat skick.
Den har en speciell historia och en mätarställning på 5400 mil. Bilen var i ett perfekt skick, även om lacken var matt och inredningen patinerad, men hel. Ägaren hade beslutat att sälja bilen. När man annonserade ut den, både i Sverige och utomlands, hade man förväntat sig att den skulle säljas för cirka 250000 kronor. Döm om deras förvåning när det redan första dagen efter annonsinförandet blev ett budgivande som slutade mycket, MYCKET högre. En orenoverad bil i originalskick, med en intressant historia och med matching numbers är ofta mer värdefull än superrenoverade motsvarigheter. Åtminstone när det handlar om en viss typ av bilar. Tyvärr fick jag ingen möjlighet att ta någon bild på bilen då det stod mycket folk runt den hela tiden.

Pågående långtidsrenovering.
Det finns alltid många bilar att titta på hos Joes, både i saluhallen och i verkstaden. Ibland när jag lyssnat länge på "föredraget" och det handlar för mycket om, i mina öron, allt för djupgående teknisk information, så brukar jag gå runt i verkstaden och titta på de olika projekten.
Den vita E-typen, som jag nämnt i en tidigare blog, har nog funnits i verkstaden nästan ett år. Denna bil är mycket speciell då det är den första E-typen som togs in till Sverige. Den hade stått i ett garage i 30 år och undergår nu en genomgripande renovering. Nyrenoverad motor och växellåda lär ha kommit tillbaka från England och när bilen snart blivit lackerad så monteras hela drivlinan tillbaka i bilen.


Vid sidan av den vita E-typen fanns ytterligare en Jaguar av en modell som man inte ser så ofta nuförtiden. Om jag inte har helt fel är det en Jaguar MK V, som tillverkades mellan 1948 och 1950.
I dessa bilar är inredningen av trä och läder, precis som det ska vara i en engelsk bil. Vad som skulle göras med denna bil fick jag ingen uppfattning om.

Går att njuta av även i ruskväder.
När berättelsen om den orenoverade E-typen var slut så bjöds det på kaffe och lussekatter ute i bilhallen. Då fortsätter minglandet och dräglandet över alla fina bilar som finns att beskåda. För någon vecka sedan så blev min golfkompis så begeistrad att han på stående fot köpte en Jaguar XK8, som han nu glider fram i i stället för sin Porsche Boxter. Ett bra val tycker jag.

Ikväll minskade lite av mina abstinensbesvär!


1 kommentar:

  1. The XF is a great car. One of my pals has just bought one and I have considered buying one but the good old Volvo with 130000 on the clock is too good to lose!
    The new, smaller XF announced recently looks a good buy too.
    Chris

    SvaraRadera