fredag 19 december 2014

Lite pyssel, ute och inne

Både det ena och det andra - 2014-12-05/17
Att vakna varje dag och återigen upptäcka att det är grått, regnigt och blåsigt ute kan ibland leda att min initiativförmåga helt försvinner. Och, att gå runt en hel dag och inte prestera någonting är något av det värsta jag vet. Men, vissa saker måste ju göras.

Arboristbesök
För någon vecka sedan infann sig ett par unga, friska, vältränade killar från Yggdrasil Trädservice för att härja lite i vår "skog".

Bäst att överlåta sådant jobb till proffs.
När de fått på sig alla sina attiraljer såg de ut som bergsbestigare. De här gossarna är väldigt välutbildade och vet exakt var och hur mycket de kan beskära de olika träden utan att skada dem.

Mycket efterjobb för mig.
Med tanke på den offert på arbetet jag fått och accepterat tidigare, trodde jag att det skulle ta åtminstone en halv dag att göra jobbet, men redan efter två timmar var de klara.
Egentligen hade jag önskat att de ombesörjde bortforslingen av allt riset också, men det skulle kosta ytterligare 4000 kronor extra, varför vi beslöt att ordna detta själv.

Löv i rännan och mossa på taket.
När jag ändå var ute i trädgården och kollade när gossarna jobbade så tänkte jag att jag väl kunde göra någon nytta själv också. Det finnas alltid saker att göra och idag tog jag mig an hängrännorna på baksidan av huset.

Däckbyte
Vinterdäcken till våra bruksbilar lagrar vi på en firma här på Center Syd-området. För en gångs skull beslöt jag mig för att vara ute i tid, innan snön och halkan satte in. När jag var uppe på firman för att boka tid så kunde grabben snabbt konstatera att de vinterdäck han lagrade till min Audi var i princip slut.

Nya allrounddäck monteras.
Det fanns inget annat att göra än att låta honom beställa nya vilket innebar att ytterligare fem lakan försvann både snabbt och oplanerat.

Tandläkaren/tandhygienisten
För tio år sedan bytte jag tandläkare, eftersom min dåvarande bestämt sig för att göra roligare saker än att jobba. Jag fick av den nye tandläkaren reda på att jag led av tandlossning och remitterades till tandkirurgen i Helsingborg. Jo, enligt docenten, som undersökte mig, så krävdes en operation, där man skar upp tandköttet, både uppe och nere, för att komma åt att rensa bort all tandsten och annat skit som fanns därunder. Jag blev mycket skraj när jag hörde detta, men alternativet till operation var att jag skulle bli av med tänderna efterhand.
Som det, gud ske lov, oftast är, så var den här eperationen inte så hemsk som jag trodde. När de pumpat i mig lite olika kemikalier och jag fått på mig mitt head-set med Eric Clapton i lurarna, så verkade det inte ha gått speciellt lång tid innan allt var klart.
Naturligtvis vill jag helst undvika liknande ingrepp i framtiden och går därför nu till min tandhygienist fyra gånger per år för att hålla stenkoll på mina tänder. Mellan besöken så ska jag också dagligen använda mindre "flaskborstar" i fem olika storlekar för att hålla rent mellan tänderna. Jag sköter detta med militär disciplin och får ibland beröm av min trevliga tandhygienist Kerstin Granelli.
Men, så vid mitt senaste besök upptäckte hon att en tand verkade ha blivit sämre. Efter en röntgen kunde hon konstatera att den borde tas bort för att inte skadan på tandbenet skulle förvärras. Den aktuella tanden har varit ganska dålig under flera år. Dels har det ömmat lite när jag borstat tänderna och dels har den varit aningen lös. Så, i tisdags, trots en mycket "rälig" förkylning, tog jag mod till mig och åkte inte till min tandläkare, som på ett litet kick plockade bort den förbrukade kroppsdelen i min mun. Nästan femtonhundra spänn för tandutdragningen och drygt en tusing för tandhygienisten gör att budgeten för julmånaden definitivt inte kan hållas.

Putsperiod i garaget
Mr Brum, vår Morgan, kan jag i princip lägga hur mycket tid på som helst utan att tröttna. Därför har jag nyligen inlett det årliga underhållet med att inledningsvis polera och därefter vaxa hela bilen.

På en ljus bil är det ibland svårt att upptäcka ev. mister.
Prylarna jag använder är Meguiars Ultimate Compound respektive Meguiars Ultimate Wax, som jag tycker har funkat bra de senaste åren. När dessa inledande åtgärder är genomförda så kan jag fortsätta med allt finlir.

Med en träplatta mellan pallbock och ram undviks skador på den ganska tunna ramen.
För att komma åt under bilen så lyfter jag upp den på pallbockar. Denna gången placerade jag de främre pallbockarna på rambalkarna, lite längre bak på bilen. Detta för att komma åt lite bättre runt framvagnen som jag bestämt mig för att rengöra och snygga till.

Trist när det inte fungerar som det är tänkt.
Normalt sett brukar jag börja med att tvätta, putsa och konservera ekerfälgarna. För att få av de tvåvingade vingmuttraran brukar jag använda en tyngre gummiklubba, men denna gången gick det inte. Kanske är jag lite löjligt rädd om bilen, men kan jag undvika att slå på de perfekta vingmuttrarna med en bamsestor blyklubba, så gör jag helst det.


Enligt min  däckfirma, så har Steve på English Car Care två specialverktyg för detta ändamål, så kanske jag får försöka tala snällt med honom och låna det någon timme i mitt garage.

Det var allt för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar