fredag 23 januari 2015

Dags att jaga DX igen!

KP1 - Navassa är på gång - 2015-01-23
Av flera olika anledningar har mitt intresse för amatörradio varit väldigt lågt de senast åren. Även nu, under den tid jag i princip varit tyst på banden, så har jag dock riggen igång och lyssnar lite förstrött, nästan varje dag. Men, som med precis allting annat så går intresset upp och ner och de senaste åren har det mest handlat om golf och Morganåkande.

QSL-kort ligger också inom mitt samlarintresse.
Mitt huvudintresse inom radion är att samla, på DX-entities, på öar, på counties i USA, you name it. Skälet till detta är att just KÖRA radio är det enda jag är ganska bra på. Det tekniska, som att bygga slutsteg och annat, har alltid varit ett helt obegripligt område för mig.

Mitt Versatower i trädgården.
På väggen hänger redan en hel del diplom och plaketter, bland andra 5Bands DXCC och den fina IOTA-plaketten. När det gäller 5 Bands WAZ så saknar jag en hel del länder både på 40 och 80 meter och för att köra dem så hade jag kanske behövt tillgång till "bävrar" vilket det inte finns utrymme för där jag bor. På de lite högre banden är jag emellertid ganska väl rustad med en treelementare för 10, 15 och 20 meter och en vridbar dipol för WARC-banden i mitt Versatower.

Åtråvärd för alla DX-are.
Och, när jag häromdagen konstaterade att KP1, Navassa Island, ska aktiveras så väcktes intresset för radio till liv igen. Navassa är nämligen det sista landet jag behöver för att kunna ansöka om ett av alla DX-ares mål, plaketten DXCC Honor Roll No 1. När man har den på väggen kan man nog anses tillhöra gruppen Big Guns. Några av mina radiokompisar har redan lyckats med detta och jag är naturligtvis angelägen att hänga på dessa.
Att jag inte lyckats få kontakt med Navvasa tidigare beror inte så mycket på mig som på att denna ö inte varit aktiverad på 20 till 30 år. Finns de inte igång är det ju omöjligt att köra dem.
Enligt uppgift skulle de komma igång på banden under andra halvan av januari, men än så länge har de inte dykt upp.

Men jag är laddad när det händer !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar