lördag 19 december 2015

Morgan maintenance 2.

Running boards - 2015-12-16
När jag inte upptäckte några spår i bulthuvudena under gummilisten så trodde jag att de var helt upprostade. Men mina farhågor om att bultarna skulle snurra runt när jag lossade muttrarna på undersidan kom på skam. Det gick nämligen hur lätt som helst.

Lite suddig vagnbult.
Så ser det ut i aluminiumlisten.
Anledningen var att bultarna är så kallade vagnbultar, som under huvudet har en fyrkant i metallen, som i sin tur ska ner i ett fyrkantshål i aluminiumlisten. Av förståliga skäl så har jag naturligtvis aldrig hört talas om denna benämning på bultar, men är nu glad att de finns.


Ingen korrosion i hålen.
När jag tagit av båda running boards på vänsterskärmen så fanns det en del smuts under. Detta tvättade jag av med avfettningsmedel och polerade därefter skärmen med Meguiars Ultimate Compound. Under aluminiumlisten fanns inte tillstymmelse till rost eller andra skador.

Min tanke var nu att köpa en ny uppsättning bultar, brickor och muttrar. Visserligen lite over-kill, men endast det bästa är gott nog för Mr Brum. Jag ringde därför upp till Classics & Sportscarcentre i Vetlanda (www.classic-cars.se), som är generalagent för Morgan i Sverige. På reservdelssidan arbetar det en trevlig kille, som heter Anton, som lovade hjälpa mig och återkomma med ett besked. Men det visade sig att ett sådant kit inte gick att köpa då det bara ingick om jag köpte kompletta nya running boards. Och, det behövde jag ju inte.

Före och efter avslipning.
Men, man tager vad man haver. Jag lade alla bultar, skruvar och muttrar i en glasburk med avfett-ningsmedel, där de fick ligga något dygn. När allt torkat så slipade jag av alla bultskallarna med en roterande stålborste.

Gör väl alltid någon nytta.
Här ligger de på parad.
Efter ett tips från Anders, en annan bilkompis, målade jag sedan alla bultskallarna med Turtle Wax Roststopp. Nu ska jag först vaxa hela bilen innan jag försöker mig på att montera tillbaka alla running boards igen. Att peta ner gummilisten i aluminiumlisten verkar vara det krångligaste, men en engelsman som gjort samma procedur tipsade om att ett gammalt kreditkort underlättade arbetet.

Vi får se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar