tisdag 8 mars 2016

Kålpudding på Lucy´s Café

Något jag inte får missa - 2016-03-08
En av mina bilkompisar, Ola, hade av någon underlig anledning gjort ett av sina sällsynta besök på gymet. Nyligen hemkommen från en veckas skidåkning hade han kanske märkt att han borde ha tränat INNAN han åkte dit.

En av Blues Brothers vaktar ingången. Är han inkastare eller utkastare?
I vilket fall som helst så bestämde vi att äta lunch tillsammans. När jag berättade vad man erbjöd på Lucy´s Café var han inte svårövertalad.

Väggarna pryds av MC och bilar.

Lucy´s Café ligger bara ett stenkast från där jag bor. Det är en samlingspunkt för dels motorintresse-rade och dels musikintresserade. Nyligen presenterades ett nytt arrangemang, kallat Meet & Strings, som är tänkt att locka både lokala musiker och artister för mer eller mindre organiserade framträdande och tänkbara jam sessions. Vid första träffen för en vecka sedan var lokalen fylld till bristningsgränsen varför detta arrangemang med all sannolikhet kommer att bli regelbundet återkommande.


Efter sitt träningspass var Ola naturligtvis hungrig och satt tålmodig och väntade på att bli serverad sin mat. Att stället är populärt är en underdrift inte minst på luncherna. Här erbjuds flera varianter av dagens och det brukar huvudsakligen handla om husmanskost, som faller de flesta i smaken.

Ser kanske inte så gott ut på bild, men gott var det verkligen.
Kålpudding är faktiskt något jag anser mig vara lite av en expert på. Oftast, när det serveras som dagens lunch, består den av en tjock del med köttfärs med en liten gnutta kål ovanpå. I min värld ska kålen och köttfärsen blandas eller varvas för att det ska bli saftigt och inte torrt. Den variant jag serverades på Lucy´s tillhör faktiskt topp tre av all kålpudding jag ätit på olika krogar.

Det är faktiskt inte så många gånger jag ätit lunch på Lucy´s, men efter dagens besök lär det bli lite oftare i fortsättningen.

Mätt nu, får bli något litet och enkelt ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar