lördag 19 mars 2016

Vår Morgan är redo för första vårturen...

...men lite smolk i glädjebägaren - 2016-03-16
I mitt garage får Mr Brum, varje vinter, en genomgripande behandling, nästan som om det vore ett spa för bilar.

Ready to go!
Den står nu, visserligen fortfarande uppallad men med hjulen monterade igen, helt redo för årets säsong. Solen har varit framme ganska flitigt den senaste veckan och jag har faktiskt funderat på att gå in på Transportstyrelsens hemsida och ställa på den igen. Men, när jag varit ute har jag emellertid känt hur kallt och rått det varit och bestämt mig för att vänta lite till. Det är bara drygt en vecka till april och då kommer det att bli av.


Vinterns lilla extraprojekt har varit att ta bort, rengöra, rostförebygga och återmontera running boards på båda sidorna. De tidigare upphöjningarna på gummilisterna, med anledning av rostiga skruvskallar, är nu borta.

Oroande!
Under arbetet med detta var jag ju verkligen i närkontakt med bilen och kunnat notera eventuella stenskott och annat, som inte ska finnas där. En oroande upptäckt var att, det på plåten precis under dörren, finns en del små bubblor. Dessa har i och för sig förmodligen varit där sedan jag köpte bilen 2012, och jag har möjligen noterat dem lite i förbigående tidigare.

Igår gick jag in på Talk Morgan (www.talkmorgan.com) som är ett forum för alla som äger eller är intresserade av Morganbilar. Här finns en hel mängd delforum varav ett heter "service and maintenance". Här lade jag in bilden ovan och bad om synpunkter och råd. Det dröjde inte länge innan ett femtontal svar hade ramlat in. Dylika bubblor är ett vanligt problem på Morganbilar varför många kände igen sig. De råd som delgavs mig varierade från att låta det bero och under tiden spraya något som heter ACF 50 mellan kederlisterna och karossen, till att det var ett "wings off job". Att plocka av båda skärmarna låter som en ganska stor uppgift och går det att åtgärda på något annat sätt så kommer jag att börja med det. En Morganägare i England hade slipat bort färgen där bubblorna fanns för att därefter slipa bort all "white rust". Därefter målade han med rostskyddsfärg och sedan med karossfärgen och blev nöjd med resultatet.

Några åtgärder, utöver att beställa ACF 50 och spraya kederlisterna, kommer jag inte att göra under säsongen. Större ingrepp får i så fall ske under nästa vinteruppehåll. På årets träffar kommer jag att granska så många Morgans jag kan och samtidigt höra och få några tips om hur andra har gått tillväga för att förebygga vidare oxidation.

Har man en Morgan finns det alltid något att åtgärda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar