lördag 2 april 2016

Våren är i intågande...

...och något måste göras - 2016-03-31
På trädgårdssidan på vårt hus har vi en uteplats som är belagd med höganästegel. De har legat där i väldigt många år och blir efterhand enormt smutsiga och på vissa ställen beväxta med mossa.

Ser inte kul ut.
När vi väl tagit fram trädgårdsmöblerna så tänker man kanske inte på det så mycket, men nu när uteplatsen är helt tom så ser det trist ut. Under flera år har jag bara försökt att ignorera eländet för jag vet vilket skitigt och tidsödande arbete det innebär att få dem någorlunda rena. Men så en dag, tog jag mig i kragen och beslöt att göra något åt det.
Innan jag kan sätta igång med grovjobbet så finns det först en hel del att göra med förberedelser. Ni, som själva gjort något liknande vet säkert hur, inte bara du själv, utan också allt runt omkring blir nerstänkt och smutsigt.

Hoppas nu bara att det inte blir storm någon natt.
Första åtgärden, för min del, var därför att inhandla en rulle byggplast på Byggmax här i byn. Med hjälp av en golfkompis så täckte vi sedan för hela huset så att Eva skulle slippa putsa alla fönster och dörrar igen.
När jag har dylika trista arbetsuppgifter framför mig, så vill jag inte köra slut på mig själv och mitt tålamod med att försöka göra allt färdigt på kortast möjliga tid. Jag vill hellre betrakta jobbet med lite distans och lägga upp en plan, som även möjliggör golfspel och Morgankörande när andan faller på. Det innebär att jag inte kommer att känna så mycket stress för att det ska bli gjort inom en viss tid, utan att det får bli klart i takt med att mina korta perioder av motivation infinner sig. Det är viktigt att ta sådana beslut för att få sinnesfrid.

Allt kopplat, bara att sätta igång.
För att en högtryckstvätt ska fungera behöver man både el och vatten. Bara att bära fram alla saker, rulla ut slangar, som måste kopplas ihop samt göra detsamma med elsladdarna, tar en god stund. När allt sedan finns på plats gäller det att ikläda sig persedlar som antingen kan kastas efteråt eller rengöras med hjälp av högtryckstvätten. I detta fallet är jag mycket tacksam mot min golfkompis Jörgen som, när han kom för att hjälpa mig att sätta upp plasten, hade med sig ett par gula galonbyxor, som täcker nästan hela kroppen.


När jag sätter igång arbetet börjar jag på de ställen där det är svårast att komma till och som ser värst ut, för efterhand så kommer det därför att bli mindre jobbigt. Efter ett tag, när jag ser att det blir hyfsat resultat av mitt arbete, så kan jag uppleva att jobbet är, roligt är kanske ett för starkt ord, men i alla fall att det skänker mig viss tillfredställelse.

Kladdigt och geggigt.
Arbetet med rengöringen kan delas in i två faser. En någorlunda bekväm och på gränsen till trevlig del, där jag bara sprutar mig fram längs plattorna och kan notera att de blir någorlunda rena. Fas två är den riktigt tråkiga delen, som också tar betydligt längre tid i anspråk.  I takt med att plattorna blir rena så resulterar detta också i att en mängd mossa, ogräs, grus och inte minst vatten samlas. Vattnet har ingen möjlighet att sjunka ner i marken varför jag istället tvingas att varje kvart ösa upp vatten och dynga i hinkar med hjälp av en sopskyffel. Hinkarna tömmer jag sedan utanför tomten.

Visst blir det bättre!
Det är definitivt inget arbete som går snabbt. Vissa plattor, som har mossa ovanpå, kan ta ganska lång tid att få rena. Och, även andra som jag sprutar på en längre tid blir trots detta inte helt rena utan behåller en svart beläggning. Men, med tanke på att de har legat här i fyrtio år så kan jag inte begära att de ska bli perfekta.

Mycket arbete återstår och när hela uteplatsen blivit så ren som det går att få den, så kommer vi in i fas tre. Efter spolningen har inte bara allt ogräs och mossa försvunnit utan även all sand som funnits mellan plattorna. För att ersätta denna så har jag tänkt att köpa stenmjöl, som jag sedan sopar ner i springorna så att plattorna ligger stabilt. Jag har faktiskt vissa tankar på att låta min kära hustru Eva vara delaktig i detta arbete.

Om jag, efter detta projekts genomförande, skulle känna mig nöjd med resultatet, så hade jag bara haft en önskan, nämligen den att hitta något medel eller kemikalie som jag kunde behandla plattorna med så att de blev mer motståndskraftiga mot mossa och annat nedfall från vår förorenade luft.

Alla jobb är inte roliga, men resultatet kan uppmuntra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar