lördag 30 april 2016

De ringde mig i tisdags...

...och undrade om de kunde komma redan på 
onsdagen - 2016-04-30
Det var förra året, då några av mina grannar lät renovera sina tak, som även vi beslutade att få gjort samma sak. Att lägga om taket på ett hus som vårt, om och när det skulle behövas, lär nämligen kosta upp mot 200000 kronor. Då är det bättre att stämma i bäcken och låta Roofia göra sitt jobb i förebyggande syfte.

Alla pannor är hela men fulla av mossa och nedsläpp från luften. Smutsiga alltså.
Den enda förberedelse jag hade gjort var att rensa hängrännorna från löv, mossa och grus, något min granne glömt och som visade sig vara ett misstag. Prick klockan 0800 anlände två trevliga unga män och började plocka fram sina två kompressorer, rep och slangar.



De båda killarna påminde om de arborister som var här i höstas och kapade grenar på våra träd, när de stod på taket förankrade i rep.
För att inte överskottsvattnet skulle rinna ut på plattorna på uteplatsen så kopplade man en slang från stuprännan och lade ut den på gräsmattan där vattnet kunde rinna ut.

Ingen vidare utsikt!
Men visst blev det vått och smutsigt överallt ändå och alla fönster blev helt nedstänkta av smutsen från taket. Det lär nog bli en hel del efterarbete, tänkte jag då.

Den här synen skrämde mig en aning.
Mest bekymrad var jag däremot för mina plattor på uteplatsen på baksidan, som jag lagt ner så mycket arbete på att få rena. Och, mycket riktigt såg det riktigt bedrövligt ut när jag kollade genom en av altandörrarna. Men när kompressorerna stängts av och jag tittade ut igen så var soppan på plattorna och fönsterna rena, åtminstone någorlunda.

Rent, men en del återstår att göra.
Nu var detta bara första steget i jobbet. Nästa uppgift blir att byta och montera nytt ventilerat s k nockband mellan taktegel och nocktegel. När sedan temperaturen stiger till tio grader, kommer man att försegla taket med IsoMax, som tränger ned i takpannorna och mättar materialet, som med tiden blivit poröst och är i behov av förstärkning. Efter detta kommer taket att målas i valfri färg samtidigt som alla kupor, vindskivor skorstenshuv och ventilationsrör kommer att målas.

Det gäller att vårda det man har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar