onsdag 4 maj 2016

Med Morganen hos farbror bildoktorn

Årlig kontroll av hälsoläget hos Mr Brum - 2016-05-02


Jag lyckades få en tid hos English Car Care på Jaguar Lane här i Löddeköpinge klockan 0830 i måndags. De har en hektisk tid nu när alla vill serva sina engelska klenoder inför säsongen.
Eftersom jag ofta lär mig någonting när jag tittar på de som kan något, så stannade jag faktiskt kvar i verkstaden under hela behandlingen.


English Car Care blev för något år sedan auktoriserad verkstad för service av Morganbilar, vilket känns tryggt, när någon annan än jag ska peta på min bil vet vad de sysslar med. Och, även om jag kanske kunnat byta bl a olja och filter själv, så är det ganska skönt att slippa allt "kladd". En bidragande orsak är kanske också, i ärlighetens namn, en viss grad av lathet, som verkar öka i omfattning i takt med stigande ålder.

MG, Triumph, Jaguar, Bentley, RR, Sunbeam med flera.
Varje gång jag besöker Steve och hans grabbar, så finns det alltid en hel del intressanta bilar att titta på. Och, alla är engelska, något som en anglofil som jag uppskattar extra mycket. Att bara luta sig in genom sidorutorna och ta in den speciella, välbekanta doften i näsan är en upplevelse.

Mr Brum på undersökningsliften.
När min namne, Kenneth Nilsson, tog hand om Mr Brum hade jag god tid att inte bara studera vad Kenneth sysslade med utan också att gå runt i verkstaden och störa de andra som arbetade där med lite frågor.

Aj, aj, inte bra.
Att det byts olja och filter, vilket jag endast gör vartannat år, är ju normalt. När jag själv någon gång kollat bromsvätskan så går den kontrollen endast ut på att se om det vinns vätska i behållaren. Men, sådana metoder räcker inte när man är hos bildoktorn. Här använder man ett elektriskt mätinstument för att konstatera hur hög värme bromsvätskan tål. Kokpunkten i bromsvätskan får inte understiga 150 C och trots att den i min bil byttes för två år sedan så tålde den bara 140 C. Med ny vätska klarar den nu en kokpunkt på 190 C. Skönt att få det fixat!

Fint stilleben med lite av varje.
Under min lite rastlösa vandring i verkstaden tittade jag på alla de olika verktyg som hängde på väggarna och som fanns i lådorna på i verktygsskåpen. Kenneth hittade allt han behövde snabbt och lätt, men jag blev ändå lite förundrad när jag upptäckte en bricka med en salig blandning av allting.


I servicen ingick också att bromstrummorna bak togs av och rengjordes. I samband med detta kollades också bromscylindrarna, som enligt Kenneth, nästan alla Morgans, som han servat, haft lite problem med. Det visade sig också att bromscylindern på höger sida hade antydan till läckage, men Kenneth menade att ett byte kunde vänta till nästa vår.

Mycket upp och ner på liften.
Att gå igenom alla punkter enligt B-serviceprotokollet och åtgärda de saker som skulle göras tog tre och en halv timme, så inte ens en B-service blir speciellt billig. Men samtidigt känns det tryggt att veta att allting är OK och att Mr Brum nu är helt friskförklarad inför den nya säsongen.

Fit for fight ytterligare ett år.
När Kenneth fullgjort sin uppgift fick han också själv backa ut min ögensten från verkstaden. Väl ute så blev det några mil i solskenet innan det var dags att återvända till hemmagaraget.

Nu ska han få rulla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar