lördag 23 april 2016

Tradigt trädgårdsjobb snart klart

Det tar längre tid än man tror - 2016-04-22
Att spruta plattorna rena, på uteplatsen på baksidan av huset ,var bokstavligen ett riktigt skitjobb. Hela jobbet kunde heller inte göras på en gång eftersom dels alla små "sjöar" som bildades där plattorna satt sig måste tömmas med hjälp av en sopskyffel och dels därför att orken och motivationen tröt efterhand.

Plattorna är nu så rena de kan bli.
Men så en dag, när solen lyste, så blev jag äntligen klar och kunde förpassa högtryckstvätten till sin vanliga plats i förrådet. Nu var första etappen av jobbet klart varför jag kostade på mig att skjuta på fortsatt arbete till förmån för en golfrunda. För det är ju så att om man bara nitiskt håller fast vid att så snabbt som möjligt bli klar med alla tråkiga måsten, så  missar man många tillfällen att ägna sig åt det som är roligt. Och, det är inte bra för välbefinnandet.

Lite finlir.
Under arbetet med att spruta plattorna så upptäckte jag att dom på flera ställen hade satt sig och bildat små svackor. Så kunde det ju inte se ut och även om jag inte hade ambitionen att åtgärda allt, så ville jag åtminstone försöka fixa till de ställen där det såg värst ut.

Inte billigt utan dyrt.
Med hjälp av ett litet spett kunde jag lyfta upp de plattor som låg fel. Samtidigt kunde jag vända på dem och fann då att undersidan oftast var helt ren och utan beläggningar. För att få dem att ligga som jag ville behövde jag sand att fylla upp med under plattorna. Någonstans hade jag läst om att det fanns en speciell sorts sättsand som var ogräshämmande.

Utrustad med hink och spade försökte jag få till det.
Vanlig sättsand kostade på Bauhaus omkring 35 kronor för tjugo kg, medan denna specialsand betingade ett pris av 139 spänn för samma mängd. Men, när jag ändå håller på så vill jag inte göra några halvmesyrer, så det får kosta vad det vill. Även detta delprojekt var ganska tidsödande och gjordes lite då och då vid de tillfällen när andan föll på.

Fas tre i projektet klart.
I samband med att jag högtryckstvättade plattorna så försvann också, dels all ogräs och mossa mellan plattorna, men också all sättsand mellan dem. Naturligtvis måste detta åtgärdas på ett käckt och trevligt sätt, varför ytterligare två säckar av den dyrbara sättsanden måste inhandlas. Att sopa ut den med en stor piasavakvast var inte heller gjort på en kafferast. Det tar tid att sopa fram och tillbaka för att sanden ska komma ner mellan alla skarvarna.

Men allting blir klart, om inte förr så senare, så även detta med sandsopningen. Nu får det ligga till sig ett slag innan jag kommer att sopa upp överskottssanden. Detta kommer jag att göra med en bred sopborste istället för med piasavakvasten eftersom den senare har större benägenhet att riva upp sanden i skarvarna mellan plattorna.

Fem liter Grönfri + pump.
När nu äntligen plattorna har rengjorts så vill jag naturligtvis att de ska kunna vara i det här skicket så länge som möjligt. För att göra allt som står i min makt för att det ska bli så har jag gjort ytterligare en liten investering. På Woody Bygghandel här i Lödde har man förordat ett medel som heter grönfri.
Medlet ska göra att både plattor, fasader och andra ytor som blir utsatta för mossa och annat skit från luften, ska bli väldigt motståndskraftiga mot sådant. För att kunna göra detta slutjobb på det mest effektiva sättet blev jag också "pådyvlad" en pump som sades vara alldeles utmärkt för denna uppgift.
Nästan en tusenlapp fattigare lämnade jag butiken och nu är jag spänd på att se hur dessa produktlöften kommer att uppfyllas, när jag väl blir färdig att sätta igång sprutandet.

Den som lever får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar