onsdag 6 april 2016

Försök att förebygga fortsatt oxidering på vår Morgan

Med ACF50 i kanylen - 2016-04-06
Som jag besviket kunde konstatera för en vecka sedan, så har vår Morgan, på två ställen, angripits av "white rust" eller oxidation.

Inte lätt att upptäcka direkt, men man hittar ju det vid polering och vaxning.
I en blog, för någon vecka sedan, skrev jag om hur jag fått olika råd på forumet Talkmorgan (www.talkmorgan..com), från engelska Morganägare, om hur jag borde alt. måste åtgärda detta trista problem. Den uppmaning som skrämde mig mest var att ta av skärmarna och sedan åtgärda problemet.
När jag, för två år sedan servade vår Roadster för första gången, så gjordes detta hos English Car Care här i Löddeköpinge. De hade precis blivit ackrediterad som serviceverkstad för Morganbilar av den svenske generalagenten. Enligt det 64 punkter långa serviceschemat ingår faktiskt en punkt som säger att man ska "lubricate wing beading with light oil". Detta har jag emellertid aldrig gjort under de årliga polerings- och vaxningsprocesserna, som jag ägnar mig åt varje vinter.
Men bättre sent än aldrig. Nu gällde det för mig att få tag på "undermedlet" ACF50. I UK verkar det vara lätt att få tag på på flera ställen, men finns det i Sverige?


Efter lite letande på nätet kunde jag konstatera att det tydligen bara såldes på ett ställe, nämligen i Kristianstad. Där finns ett företag, som heter Banhoj (www.banhoj.com), som säljer produkten både i lösvikt på flaska och på sprayburk. Med sprayburken, som jag beställde, kom en A4-sida som berättade om medlets förträfflighet och olika användningsområden. Vid ett telefonsamtal dit svarade en kille på engelska, vilket kanske är anledningen till att just Banhoj, en MC-firma, tillhandahåller ACF50.


För att vara rustad inför appliceringen av ACF50 hade jag frågat min svärdotter, som är barnmorska, om hon kunde smyga med sig en injektionsspruta med grov nål från jobbet. Och det kunde hon. Jag hade nämligen fått tipset att använda ett sådant "verktyg" av någon på Talkmorgan.


För att få upp vätskan i sprutan, sprayade jag från sprayflaskan i en liten behållare och sög sedan upp den blå vätskan i sprutan. Sedan var det bara att sätta igång att sakta föra nålen längs kederlisterna och sakta trycka ut vätskan. Den är mycket "rinnig" och verkar flyta in snabbt mellan listerna och karossen.

Nu kommer denna åtgärd inte att på något sätt göra att de skador som redan uppstått försvinner. Men, till nästa vinter kommer jag att kunna se om skadorna blivit större eller om möjligtvis "undermedelet" har bromsat upp fortsatt oxidation.

Jag hoppas på det bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar