torsdag 28 juli 2016

Min ICOM 765 fick ett nytt hem.

Ny ägare blev känd amatör i Helsingborg - 2016-07-23
Jag har haft den länge. Den köptes av mig av en radioamatör som är en stor DX-are, SM7DZZ heter han. Innan köpet av 765:an var min dåvarande rig också av märket ICOM, men då en 720. Vid första anblicken av 765:an så föll jag för den direkt. Problemet var förstås att övertala hustrun om nödvändigheten av att byta station, men efter lite lock och pock så gick det bra.

En riktig arbetshäst.
För ett antal år sedan köpte jag en splitter ny ICOM 756 PRO III av Swedish Radio Supply i Karlstad. Varför vet jag egentligen inte, det var väl förmodligen mest för att få något nytt för att hålla intresset för hobbn vid liv. Så här i efterhand vill jag nästan påstå att 765:an egentligen inte saknade någonting för mina behov. Den har stora rejäla reglage och inte en massa menyer att hålla reda på samtidigt som den aldrig lämnade mig i sticket i form av en massa problem. I mina ögon jämför jag den med en Volvo 240, den bara gick och gick och gick.
Men, nu hade den stått på en hylla i shacket i flera år och bara tagit plats. Under några år kollade jag sporadiskt på DX-radio om det ev fanns någon köpesannons rörande en 765:a, men hittade aldrig någon. En som kollar DX-radio nästan dagligen är min kompis SM7BHH, Enock. En dag ringde han och berättade att en radioamatör i Helsingborg, som han kände väl, var på jakt efter just en 765:a. Det skulle enligt Enock vara en rekorderlig person med många år inom hobbyn. Visserligen är merparten inom radioamatörkåren rekorderliga personer, men det finns, som ni vet, alltid några ruttna bär i en full korg.

Stig ritar och berättar.
Jag skickade därför ett mail till Stig, SM7DYZ, och berättade att jag hade en sådan station som han var på jakt efter. Några dagar senare bestämde vi att han skulle kom hit och titta på stationen. Under alla de år jag ägt den, så har jag aldrig någonsin skruvat i den. Jag blir svimfärdig bara jag öppnar locket eftersom som jag, med min humanistiska bakgrund, inte begriper ett dyft om elektronik. Men, det gör Stig! Han har haft flera 765:or och förstår därför att uppskatta vilken fin och pålitlig rig det handlar om.
När två amatörer möts så brukar det bli väldigt mycket snack. Det blev det idag också! Av naturliga skäl har vi massor med gemensamma bekanta och minnen från allt från församlingsjakter och kommunjakter till de nattliga rag-shew QSO:na på 80 meter, där ett helt gäng amatörer deltog för att skryta om vilka nya skalper de tagit på banden under dagen. Jag vet inte om detta förekommer idag, men jag minns den tiden med väldigt mycket glädje.

En glad och nöjd Stig är sugen på att testa sin nye rig.
Vi kom överens om ett pris, Stig och jag, och när han ändå var på gång så köpte han även mitt 30 A powersupply från Svebry.
Efter mycket snack och kaffedrickande packade vi så in prylarna i Stigs bil. Någon test av stationen hade vi inte gjort hos mig utan detta skulle Stig göra när han kom tillbaka till sitt eget shack i Helsingborg. Jag hade ju inte kört med stationen på flera år, så även om den fungerade perfekt när jag satte den åt sidan, så vet man ju inte om något gått sönder, torkat eller på annat sätt tappat stinget när den stått oanvänd.

Men, jag hade inte behövt vara orolig, för dagen efter fick jag ytterligare ett mail av Stig där han berättade att allt var OK. Det enda var ett det interna batteriet var lite svagt, något som han tydligen själv fixade till.

En bra dag för två nöjda radioamatörer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar