onsdag 10 augusti 2016

Nya golfklubbor?

Custom fitting på Dormy i Helsingborg - 2016-08-04
De golfklubbor jag har idag har funnits i mig bag de senaste tio åren. Är det då dags att byta upp sig, frågar sig vän av ordning. Kommer jag att spela bättre med nya klubbor? Kanske inte, men det blir förhoppningsvis lite roligare. När man läser i golftidningar eller talar med golfkompisar får jag den uppfattningen att tekniken måste ha gått framåt på tio år, något som borde ha gjort dagens klubbor mer lättspelade och i bästa fall med egenskaper som leder till lite bättre längd. Detta, under förutsättning att klubborna passar just dig.
I något av de senaste numren av Svensk Golf uttalade sig en pro om att ALLA golfare borde göra en så kallad custom fitting. Min uppfattning är att det nog ligger en hel del i det. Jag minns själv när jag spelade mycket tennis hur stor skillnad det var på racketar där grepptjocklek, viktfördelning och strängningsvikten kunde variera mycket. Jag beslöt mig därför för att göra en custom fitting.

Dormys senaste butik.
Det var en regnig torsdag jag anlände till Dormy på Väla i Helsingborg vid lunchtid. Här skulle jag träffa Hampus, som bett mig att ta mina nuvarande klubbor med mig. Custom fitting görs separat för drivers och järnklubbor och jag hade valt att börja med drivern.

Här fanns gott om plats för uppvärmning.
Jag var på plats i god tid för att hinna "veva upp" mig innan jag skulle in i studion till Hampus, vilket han rekommenderat att jag skulle göra. Efter att ha värmt upp med några järnåttor, som är den klubba jag känner mig tryggast med, fortsatte jag med att slå några träfemmor och drives.

Lite som i en godisbutik.
När jag trodde att det var dags för mig i studion, så fanns det redan en kille där, i full färd med att testa järnklubbor. Det hade tydligen blivit något fel i tidsschemat, men jag hade ingen brådska utan gick omkring och tittade på det stora utbudet av klubbor som fanns i butiken. När det gäller klubbmärke har jag absolut inga preferenser utan är öppen för vilken klubba som helst som verkar passa mig bäst. Min nuvarande driver är en kopia av någon Pingvariant, som har tolv graders loft.
Den fungerar väl ok när den är på bra humör, men på senare tid använder jag den mycket sparsamt då den har en tendens att gå ganska mycket till vänster.
När det så slutligen blev dags för mig att komma in i studion, så tyckte Hampus, efter lite försnack, att jag skulle slå några bollar med min nuvarande driver. På Dormy använder man ett datorprogram och utrustning som heter TrackMan, som gör att man både kan se bollbanor och annat samt få information om en väldig massa värden, varav några är nästan obegripliga för en medelgolfare.

Hampus byter skaft och huvud i en flygande fläng.
Exempel på hur bilden ser ut efter ett enskilt slag. Detta lyckades jag slå rakt!
Jag har aldrig varit någon long-hitter, så en klubba som ger mig några extra meter hade ju varit trevligt att hitta. Utöver min egen driver fick jag prova Ping, Callaway och Cobra och efter varje enskilt slag med någon av varianterna kom det upp en bild på datorn som visade en massa värden.

Spridning och höjd med de olika klubborna.
Att stå och slå fyrtio slag med en driver under 35 minuter är ganska jobbigt. Efter hand tar både orken och precisionen slut, bollarna sprids och träffen blir allt sämre, något som framgår tydligt av ovanstående bild.
Efter att ha analyserat medelvärdena för de olika klubborna, avseende längd, höjd och en massa andra värden kom vi överens om att Cobran, med 11,5 graders loft, verkade vara den som passade mig bäst.
Idag, bara en vecka efter utprovningen, fick jag ett sms som berättade att den är klar för avhämtning.
Nu har jag inga jättestora förväntningar, luttrad som jag är, men jag har åtminstone en klubba som är den senaste versionen av drivers.

Men lite spännande ska det bli ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar