fredag 18 augusti 2017

En spontan utflykt i jakt på fika.


Ett besök på Flinckmans Cafe´ - 2017-08-11
När jag kom hem från gymet vid niotiden förra fredagen, så var det trist väder. Det förelåg därför stor risk att, om jag inte företog mig något, så skulle resultatet bli att jag drev omkring och softade hela dagen, utan att det hände någonting. Efter lite allmänt pyssel hemma och i garaget, föreslog jag därför Eva att vi skulle dra iväg och hitta något ställa ett fika på. Förslaget mottogs positivt varför vi äntrade vår Audi och drog iväg. Morganen fick stanna i garaget eftersom vädret var som det var.

Sireköpinge kyrka är vackert belägen.
När jag och min golfkompis Jörgen var i Spanien och spelade golf i Mars introducerade han mig i hur man spelar något som heter Pokemon Go i mobiltelefonen. Det är nog ett ganska tramsigt spel, som dock har det goda med sig att det inspirerar deltagarna att promenera. Utan att gå in på några detaljer så förhåller det sig i alla fall på det viset att vid kyrkor, statyer, kvarnar och andra lite mer eller mindre kända platser, så går det att fylla på ammunition, i form av bollar, som man sedan kan använda när man fångar Pokemonfigurer. Eva, som jag i min tur visat hur det här spelet går till, gick igång på detta. Och, tävlingsinriktad som hon är så har det lett till att vi, vid våra små utflykter, besöker en hel del kyrkor, för att fylla magasinen med bollar.

Anspråkslöst, men mysigt ställe.
Vid körning på småvägar på landet finns det i regel en liten kyrka i varje by, som vi då naturligtvis måste ta en närmare titt på. Vi låtsar åtminstone det, då vi inte vill bli tagna på bar gärning med att spela Pokemon Go. Men, vi behöver verkligen inte skämmas, då det visar sig att väldigt många människor, faktiskt över hela världen, håller på med samma sak. Och, om någon kommer på oss brukar Eva skylla på att det är barnbarnen som tycker det är kul.

Snacka om nostalgicafe´!
Efter vår religiösa resa och naturligtvis ett besök på Sireköpinge kyrka, kom vi så småningom fram till Flinckmans cafe´. Det startades av Lasse Flinckman, en av medlemmarna i After Dark, för ett tiotal år sedan. Lasse gick bort för några år sedan och cafeet drivs nu av två trevliga herrar.

Det lilla huset har ett antal rum med mindre sittgrupper,
där man kan slå sig ner om vädret är dåligt.
Inredningen präglas av 40 - 50-tal i kombination med foton och affischer från After Darks karriär.
Etablissemanget är endast öppet fredag - söndag från klockan elva, men det är verkligen värt ett besök. Intill finns också en butik som säljer kuriosa och annat smått och gott. Eva hade nog glömt detta sedan vårt förra besök, för tittade in i butiken gjorde hon inte. Tur var väl det!

Riktigt på landet.
Rejäl macka, som en hel lunch.
Trots lite grått väder så var det, för ovanlighetens skull alldeles lugnt. Vi valde därför att inta vårt kaffe och våra smörgåsar på uteserveringen på baksidan av huset. Här har man en milsvid utsikt över ängar och fält, där hästar går omkring och betar i sakta mak.
Det mesta som erbjuds är hemmalagat. En smörgås kostar 69 spänn och jag tycker verkligen att vi fick valuta för pengarna.

Perfekt!
Här satt vi alltså, Eva och jag och njöt av både mat och utsikt. Klockan var bara drygt halv två och vi hade ingen anledning att köra tillbaka hem redan. Då kom vi på att vi, vid vår senaste Morganutflykt tillsammans med några från Vetlanda och Karlshamn, av en slump hade hittat ett nytt äggställe. Inte nog med det, det ligger också på bekvämt avstånd från Vasatorp GK, som vi besöker ganska ofta.
Sagt och gjort, vi vände nosen mot Mörarp och snart såg vi den, Äggboden. Här swichar man 40 spänn och lämnar boden med ett flak  med 30 ägg. Måsta var ett bra pris!

På vägen hem besöktes ytterligare några kyrkor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar