lördag 23 december 2017

Byta bil?

Ibland blir man sugen - 2017-12-18
I måndags var det dags igen för min Audi att bli ompysslad på Ditec i Lund. Den har varit där en gång var 18:e månad ända sedan vi köpte bilen ny i januari 2009. Med Ditecs lackbehandling blir bilen, inte bara som ny, åtminstone utanpå, när jag hämtar den, utan också mera lättvättad.

En vrålfika för det facila priset av 10 kronor.
Eftersom min Eva inte hade möjlighet att följa med och därmed köra mig tillbaka hem, så blev jag hänvisad till att hyra en lånebil. Klockan var 08:30 och jag var sugen på kaffe. I området där Ditec ligger, finns också Biltema. Och, eftersom de öppnar redan klockan åtta på morgonen så styrde jag kosan dit. Det finns alltid något onödigt som man tror att man behöver, när man går runt i butiken. Men, huvudanledning till att jag körde dit var att jag visste att de också har ett café där.

En fin 3,0 liters A6 från 2014.
En varmkorv, kanelbulle och en kaffe blev för mig dagens andra frukost, som verkligen var till budgetpris. När jag satt där bland några andra morgontidiga och kaffesugna individer upptäckte jag att det inte långt därifrån fanns en Audiåterförsäljare. Så dit styrde jag mina steg efter besöket på Biltema. En kvinnlig säljare antastade mig direkt när jag kom in, men på ett trevligt sätt och frågade, precis som alla andra säljare, vad hon kunde hjälpa mig med. Ja, det visste jag inte riktigt, men berättade att jag haft min nuvarande Audi i nio år och att det på sikt var dags att byta upp sig. Någon splitter ny bil kommer det däremot inte att bli tal om, men en nästan ny bil med få mil på mätaren kan vara intressant.


Hon drog då med mig till en Audi A6 från 2014, en treliters diesel med 313 hästkrafter. Den var i princip fullutrustad med alla tänkbara options och såg väldigt fin ut. Det gör ju alla bilar i en bilhall, vilket egentligen är väldigt lömskt. Tidigare ägare var ett äldre par, som köpt bilen ny. De bodde strax utanför Lund men skulle nu flytta till Malmö och tyckte att A6:an var för mycket bil att ha i stan. De bytte därför in sin fina bil till förmån för en Audi A1.
Eva och jag är egentligen inte redo att byta bil just nu. Vår bil har rullat 13000 mil och det enda felet som vi haft genom åren var en glödlampa som behagade sluta lysa. Den kan lätt rulla 15 till 20 tusen mil ytterligare, om underhållet görs på rätt sätt. Visst har vi diskuterat bilbyte ibland och då talat om vad för typ av bil vi skulle ha nästa gång.

Audi Q5 2016.
Allt fler av våra kompisar har övergått till att köpa SUVar. Med ålderns rätt anser de att de är lättare att ta sig i och ur, vilket säkert stämmer. Men varken Eva eller jag har några problem med att komma i och ur vår Audi. Och, inte ens när det gäller att embarkera vår Morgan är det några större problem. Inte än i alla fall. Inte nog med det, jag har heller aldrig tyckt att suvarna var speciellt snygga.
Och, när sedan en SUV kom på tal så släpade försäljerskan med mig till en väldigt fin Audi Q5 från 2016, som bara hade 2000 mil på mätaren. Den är rätt maffig och kanske började jag så smått ändra min uppfattning om suvar, åtminstone lite grann. En sådan här bil hade kostat drygt 500 lakan när den var ny och redan nu sjunkit till drygt 300000 kronor.

Lägg till bildtext
Det är just av den anledningen jag förmodligen aldrig kommer att köpa en ny bil igen. Inbytespriset för vår fina, välhållna Audi A6, som i mina ögon är mycket snyggare än en suv, skulle i bästa fall hamna  mellan femtio och sextio tusen. Nästan en kvarts mille emellan alltså. Det tål att tänka på!

Thomas, som förestår gymet jag går på, kom häromdagen till jobbet i en helt ny Kia Sportage. Det är hans andra i ordningen. Det är en SUV det också och fulladdad med väldigt bra tillbehör. Själv har jag aldrig ägt och inte ens kört någon bil från Asien och har väl kanske lite förutfattade meningar om kvalitet och sådant. Men, när jag för några år sedan åkte med en kompis till Bremen i hans Hyundai i40, så blev jag verkligen imponerad av både prestanda, finish, finesser och garantin.

Hyundai Tucson 2018.
Så, efter besöket på Audi gick bara rakt över vägen, där Lunds Hyundaiåterförsäljare fanns. Även där blev jag direkt mött av en yngre, trevlig killa, som ställde samma fråga som hon på Audi tidigare gjort. Mitt svar blev väl också i stort sett detsamma som tidigare, men med tillägget att det kanske skulle kunna bli aktuellt med en SUV i framtiden.

Mycket options, som kostar extra på andra bilar.
Och, nog tusan hade de just nu en kampanj på Hyundai Tucson, som inte bara var nedsatt med nästan femtio tusen, utan även innehöll extrautrustning som vinterdäck och drag, som annars skulle kosta 27000 kronor. Sådana här spontana besök hos bilhandlare kan sätta griller i huvudet på vem som helst, eller hur?

Visst är den fin.
Väl försedd med broschyrer, både på Audi och Hyundai, körde jag hem till Lödde där jag kunde studera alla vackra bilder sittande bekvämt i min Laminofåtölj. Att byta bil är nog den sämsta investering man kan göra. Det vet jag också, men kan inte hjälpa att jag blir sugen ibland.
När jag några timmar senare kom tillbaka hem och parkerade på uppfarten, efter att ha hämtat vår Audi i Lund, så stod den där och blänkte så fint.
Men snart tio år gammal, så lär både det ena och andra behöva bytas de närmaste åren, som också säljarna påpekade. Det är ganska lätt att komma på mer eller mindre rationella argument för bilbyte, bara man är tillräckligt sugen.

Bäst är att tänka med huvudet och inte med hjärtat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar