tisdag 26 december 2017

God Natt i garaget!

Nu återstår bara ekerfälgarna - 2017-12-20
Som traditionen bjuder har jag, till och från och när andan fallit på, tillbringat en hel del tid i garaget. Att förbereda Mr Brum för ett stillsamt liv under några månader, men också göra honom redo för action, när de första vårdagarna visar sig, är en mer eller mindre omständlig process.


Jag väntade med att ställa av vår Morgan till den siste oktober. Förra året var nämligen oktober månad en riktigt fin höstmånad och Evas och min sista runda för året gjordes just den siste oktober.  Så blev det tyvärr inte i år varför inte en enda outing skedde denna månad. Över huvud taget så har vi kört ovanligt lite med bilen denna säsongen, framförallt då vädret inte ofta har inbjudit till öppetkörande.
Så efter en månad i absolut stillhet så står han här nu nytvättad, när jag i mina tankar går igenom den checklista på åtgärder, som jag brukar genomföra varje höst/vinter.

Vingmuttrar ska inte spännas för hårt, då lossnar de inte med gummiklubban.
Första åtgärden är alltid att slå loss vingmuttrarna på ekerhjulen. I år gick det faktiskt bra med min lite tyngre gummiklubba, till skillnad från förra året, då jag fick ta till min blyslägga. Övervåld med blysläggan gillar jag inte, då sådana ingrepp ofta leder till märken på vingmuttrarna. OK, lite överkänslig är jag kanske när det handlar om omvårdnaden om Mr Brum, men bättre det än att vara tvärtom, tycker jag.

Nu får den stå så här tills våren anländer för att inte däcken ska bli platta.
Med min relativt nya domkraft, som är riktigt låg för att komma under bilen där bak, lyfter jag upp bilen på pallbockar i två etapper. Lyfter jag för högt med en gång blir det nämligen problem att komma under med domkraften på andra sidan. Det här momentet ska man inte slarva med. Att bilen står stabilt på pallbockarna är otroligt viktigt, inte minst om man ska krypa under bilen. Mer än ett dödsfall har inträffat då bilar fallit ner från pallbockarna på grund av slarv med detta.

Första etappen av höstjobbet.
Så kan då den vanliga processen inledas. Tidigare år har alltid börjat med att tvätta, polera och försegla ekerfälgarna. Men då detta är ett ganska tidsödande och ganska tråkigt jobb, som jag också brukade dra mig för lite, gjorde att det nästan hann bli vår innan jag var klar med resten av jobbet med bilen. Istället började jag i år med att polera hela bilen med Meguiars Ultimate Compound. Det är egentligen inte så jobbigt, men jag brukar ändå dra ut på jobbet lite grann. Jag polerar inte hela bilen på en gång, vilket gör att jag har anledning att gå ut i garaget lite oftare. Jag trivs faktiskt där. Vaxningen innebär i princip samma arbetsinsasats som poleringen och tar ungefär lika lång tid.

Ser fint ut, som nytt!
Innan jag kan ikläda Mr Brum hans pyjamas, som faktiskt inte varit på på flera år, så är det den årliga behandlingen av läderinredningen som står på programmet. För rengöringen använder jag Meguiars Leather Cleaner medan jag till infettningen använder Autoglyms Leather Balsam. Instruktionen på baksidan rekommenderar att dylik behandling bör göras två till tre gånger per år, men med tanke på hur vår Morgan används så är jag övertygad om att det räcker med en. Detta sagt av mig, som egentligen är ganska omständlig och överbeskyddande.

Dags för vintervila.
Ja, så är det då dags att ta på pyjamasen. Den som jag köpte för dyra pengar från Roger på Harpers Morgan i England, några månader efter att jag köpt bilen i början av 2012.
Utöver ekerfälgarna återstår faktiskt ännu lite till att göra. När jag tagit av ekerfälgarna brukar jag göra rent i hjulhusen för att sedan behandla träet med Cuprinol. En annan åtgärd är att jag brukar spraya kedjeolja på bladfjädrarna bak. Detta är emellertid inga tidskrävande åtgärder, så nu kan jag se fram mot att fixa till så att ekerfälgarna blir lika fina som tidigare år.

I mars får det bli en service hos English Car Care och ev måste jag köpa nya däck.

Det kostar att ligga på topp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar