måndag 15 januari 2018

Bytt bil!

Tog avsked av vår prestigeaudi till förmån för en riskokare - 2018-01-10
I en tidigare blog berättade jag att jag "råkade" besöka några bilföretag, när jag lämnat in min Audi  för en uppdaterad Ditecbehandling. Att byta vår fina, välvårdade Audi A6, som bara hade rullat 13000 mil, hade jag inte en tanke på. "Aldrig mer en ny bil, det är alldeles för oekonomiskt" hade varit mitt mantra under flera år.

Vår A6 efter senaste Ditecbehandlingen.
Men, när man går in i en bilhall och ser alla de blänkande skönheterna där, så är det ju på gränsen till onormalt att inte bli lite sugen. Efter att ha besökt Audi i Lund och där tittat på några bilar, bl a en Audi Q5, som är en SUV så körde jag vidare och tog en titt även hos Hyundai, som låg alldeles i närheten.



Att jag besökte Hyundai berodde främst på att jag, för ett antal år sedan, åkte med några kompisar till en bilmässa i Bremen, i just en Hyundai, en sedan av modell i40, en bil som jag faktiskt blev imponerad av.
När jag kom in genom dörren möttes jag av en svart Hyundai Tucson som, tillsammans med flera andra av samma modell, nu såldes till ett kampanjpris, som låg ca 50000 under normalpriset. Utöver det digra utrustningspaketet så ingick också både dragkrok och vinterdäck till ett värde av 25000.
En Audi typ Q5 med samma utrustning skulle säkerligen kosta omkring 500000 och det är alldeles för mycket pengar att lägga på en bil. Åtminstone med min plånbok! Och, inte nog med det, jag har faktiskt aldrig tyckt att suvarna är speciellt snygga i jämförelse med vår Audi A6.

Eva och jag hade väl inte på allvar pratat om att byta bil redan nu, men när vi någon gång talat om vad vi skulle välja vid nästa bytestillfälle fanns faktiskt en suv med som ett alternativ i våra diskussioner.

Den nästan skriker "köp mig"
Även denna var nedsatt40000. 
Några dagar senare, en dag när inte Eva tvunget ville arbeta, så beslöt vi oss för att åka iväg någonstans. Precis som när vi ska ut i vår Morgan hade vi inte något mål så jag föreslog att vi tog en sväng till Lund och tittade på bilar. Bara för skojs skull alltså. Eva var väl inte heltänd på idén, men föll så småningom till föga, när jag lade till att vi sedan kunde äta lunch någonstans i Lund.
Vi inledde våra besök på Audi, där vi bl a tittade på en Audi Q5 från 2016, som bara hade 2000 mil på mätaren. Den var fin och en Audi är alltid en Audi. Vi tittade runt lite även på andra bilar, men när vi var på väg ut så stannade jag till vid en alldeles ny Audi A6, som verkligen gjorde mig RIKTIGT sugen. Eva blev väl inte lika upphetsad inför denna skönhet som jag blev, så hon drog mig vidare mot utgången för att jag inte skulle hitta på några dumheter och ta några ogenomtänkta beslut.

En sådan ville Eva ha.
Vi körde vidare den korta biten bort till Nilssons Bilcenter, som säljer Hyundai och Opel i Lund. Där träffade jag återigen på den unge entusiastiskt säljaren, som jag träffat vid mitt första besök någon vecka tidigare. Han visade oss en Tucson, som fanns i flera olika färger och det som främst gjorde Eva intresserad av denna bil var försedd med både automatisk nödbromsassisten och kollisionsvarnare. Ja, sedan gick det undan och bara någon dag senare, en lördag, åkte vi in och gjorde affär. Men, det går inte att hålla god min när man får reda på skambudet 30000 för vår fina Audi i inbyte. Det gick vi inte med på. På blocket ligger en Audi A6 med vår utrustning, miltal och skick på mellan 60000 till 75000, så att skänka bort den i byte var inte aktuellt. Samtidigt var jag inte inne på att lägga ut den på Blocket, med tanke på alla de ev suspekta personer som ska komma och sparka däck och pruta.

En nöjd köpare kör iväg med vår fina Audi.
Men det löste sig på allra bästa sätt, både för oss den framtida ägaren. På gymet någon dag senare kastade jag ur mig frågan om Lars, en av mina gymkompisar, ville köpa vår fina Audi. Han blev intresserad men ville tala med sin hustru om det. Kvickt gick det även denna gång, för när Lars och Marie kommit och tittat och provkört så beslutade de sig snabbt.
Lars var också och besiktigade bilen nyligen och fick bara beröm av besiktningsmännen för bilens skick. Det känns skönt för mig också naturligtvis.

Lämnade idag och den blir klar i morgon.
Precis som vi alltid gjort med vår Audi så ska denna nya bilen också lämnas in för lackkonservering.
Denna gången till ett familjeföretag i Löddeköpinge, DBC www.dbcenter.se, som fått mycket fin kritik av de kunder som använt dem tidigare. Det gäller att gynna de lokala företagen så att de stannar kvar och blomstrar.

Mycket att lära och instruktionsboken är tjock.
Så i morgon eftermiddag är bilen klar och då får jag fortsätta att lära mig alla de knappar och funktioner, som finns i bilen.

Nu får tiden utvisa hur den är i jämförelse med vår Audi!






2 kommentarer:

  1. Man kan väl säga att bilen är en lyckad kombination av Sydkorea och USA. Tucson är den största staden i Arizona efter huvudstaden Phoenix. Många glada mil med den nya bilen!

    SvaraRadera
  2. Man kan väl säga att bilen är en lyckad kombination av Sydkorea (kända för att tillverka bra kvalitetsprodukter) och USA; Tucson är den största staden i Arizona efter huvudstaden Phoenix. Många glada mil med den nya bilen!

    SvaraRadera