onsdag 31 januari 2018

Några pros and cons med nya bilen 2018-01-31
När jag hämtade vår nye Hyundai Tucson efter lackförsegling hos DBC Däck & Bilvårdscenter i Löddeköpinge så hade vi nog bara hunnit avverka cirka fem mil.

Omfattande verk.
Under de två dagar jag varit av med bilen hos DBC hade jag ägnat några timmar att studera den cirka 500 sidor tjocka instruktionsboken. Det är mycket nya finesser i den nya bilen. Det har ju faktiskt hänt en hel del, både när det gäller säkerhet och bekvämlighet, under de nio år vi hade vår Audi A6.
Återbesök efter två dagar.
Det första som hände när jag fick tillbaka bilen var att det kom upp ett varningsmeddelande om att en helljuslampa gått sönder. Eftersom bilen själv känner av när den ska övergå från varselljus till halvljus så hade jag, när detta hände, inte haft anledning att använda helljuset.
Det slumpade sig också att samma dag jag upptäckte felet så fick jag ett s k after sales samtal från den unge säljaren. Han frågade hur det gick med bilen och jag svarade då "tja, det är inte riktig bra", och berättade om lampan. Jag märkte att han först blev lite skraj, men vi kom överens om att jag skulle titta in dagen efter och få felet avhjälpt, vilket gick både snabbt och lätt.

Börjar nästan tycka att den är lite snygg.
Vi har fortfarande inte avverkat så många mil i vår nya bil, så det finns fortfarande mycket att lära, både vad gäller färddatorns olika alternativa inställningar och displayen med GPS, telefon etc.
Något som jag emellertid snabbt blev väldigt förtjust i är möjlighet att få värme i ratten, vilket är perfekt vid de tidiga, mörka, kalla morgnar när jag kör till gymet. En annan liten finess är att när jag närmar mig bilen så tänds det en lampa vid dörrhandtaget, som annars kan vara svårt att hitta i beckmörker. Ytterligare en finess, som nog är ganska ovanlig, ät att de bakre ryggstöden går att reglera i olika lutningar.
Naturligtvis finns det också några nackdelar jämfört med vår tidigare prestigebil. Så har vi till exempel kunnat konstatera att bullernivån vid motorvägskörning är märkbart högre i vår Hyundai än i Audin. Kanske beror det på att en SUV är högre och mer "svullen" än Audin. En annan liten detalj är att det endast går att sänka och höja sätet på förarsidan, medan detta gick att göra på båda sidor i Audin.
Men, överlag så känns det riktigt bra än så länge, med vår nya bil, som inte minst Eva är riktigt förtjust i. Kanske får jag börja köra med Minin istället, vem vet.

Lars, en nöjd köpare!
Den nye ägaren till vår fina Audi, Lars, är väldigt nöjd. Han berättade att han veckan efter köpet hade varit och besiktigat bilen i Lomma. Besiktningsmannen hade berömt bilen, som också är försedd med en dekal från Ditec, och sagt något om att de som behandlade sina bilar där, var nog speciellt rädda om sin bil och vårdade den väl.

Det är A och O att ha nöjda kunder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar