onsdag 3 oktober 2018

En ovanlig sportbil på besök i Råga Hörstad

UBCC inbjöds till TVR-klubbens årsträff - 2018-09-23
TVR är en engelsk sportbil. En del av bilarna i Sverige är förmodligen sålda av Calle Puur, ägare till Artlane Sportscars & Classics i Råga Hörstad utanför Landskrona.

Olika varianter och årsmodeller av TVR.
Under flera år har TVR-klubben haft sitt årsmöte hos Calle och hans hustru Linda. I år hade även klubbarna i UBCC (United British Car Clubs) bjudits in. Ett trevligt och uppskattat initiativ tyckte vi, som representerade flera klubbar, när vi kom till träffen i våra engelska bilar.

Swallow Doretti
På uppställningsytorna fanns det uppskattningsvis ett fyrtiotal fordon. Och, ibland ser man inte skogen för bara träd. Men jag upptäckte faktiskt ganska snabbt en ljusblå, öppen sportvagn av en modell som jag inte sett tidigare. Och jag har sett många!

Identiska mätare som i Triumph TR2/3 även om placeringen är annorlunda.
När jag började granska bilen lite närmare upplevde jag ett starkt släktskap med min tidigare Triumph TR2. Instrument och reglage på instrumentpanelen var identiska med de som fanns i min Triumph. Från sidan påminde Dorettin en del om en Big Healey medan dörrarna och bakdelen liknade de som finns på MGA, som jag också en gång varit ägare till.

Ser lite rått ut med lackerade ekerfälgar.
För att få veta mer så antastade jag naturligtvis ägaren. Han berättade att bilen mycket riktigt byggde på komponenter från Triumph. Bilen tillverkades endast under åren 1954-55 och var huvudsakligen avsedd för den amerikanska marknaden. Enligt Wikipedia byggdes det endast 276 bilar, som idag naturligtvis är mycket eftertraktade av både samlare och entusiaster. På auktioner världen över har jag kunnat konstatera att priserna som uppnåtts varierat från ca 45000 pund i UK och i USA till 95000 US Dollar.

Hungriga besökare flockades kring korvgrillen.
När vi pratat färdigt drog vi oss mot den stora "ladan", utanför vilken två av familjens vuxna barn var behjälpliga med att servera besökarna tjocka grillade med bröd.
När Eva och jag är ute och åker i vår Morgan passerar vi ofta paret Puurs gård, på vår väg till något av våra utflyktsmål. Jag träffade Puurs första gången för ganska många år sedan, när de drev sin reklambyrå i Glumslöv, och jag var i samma bransch. Vi har också setts på många bilträffar under åren. Jag kan dock inte säga att vi känner varandra närmre, varför det hade känts lite konstigt att bara göra ett spontanbesök när vi passerade, även om vi funderat på det.

Linda visar Eva runt i parken.

Ett antal skulpturer är ett trevligt inslag i parken.
Gården i Råga Hörstad har de haft i nio år och lagt ner ett enormt arbete på att få den i det fantastiska skick som den nu är i. Med en trädgård, eller snarare en park, på 38000 kvadratmeter, så lär det alltid finnas något att pyssla med.

Jaguar XK 120 eller 140 under renovering.

Jaguar E-type, som snart verkar bli klar.
Medan en del av damerna strövade omkring i parken så koncentrerade sig den manliga majoriteten på att granska alla bilar som fanns, inte bara ute utan också inne i Calle Puurs väll tilltagna garage, eller snarare bilhallar. Ja, håller man på med bilar som hobby, så krävs det rejäla utrymmen, både för fordonen och reservdelarna.

Vissa tog t o m TVÅ gånger! Dock inte hon serverar alltså.
Som om det inte var nog med grillad korv och bröd så blev vi också trakterade med kaffe och hemmagjord äppelkaka med vaniljsås, inne i ett av garagen. Kaffe och kaka kunde vi avnjuta på olika platser bland alla fordon, där vi fortsatte att mingla och diskutera alla bilarna som fanns där.
På träffen var de flesta av besökarna nya bekantskaper för oss, men det fanns förstås andra, både från Morganklubben och Triumphklubben, som vi kände sedan länge.

Två bröder i var sin klassisk engelsman lämnar mötet tillsammans.
Efter några timmar i en mycket trevlig miljö skulle TVR-klubben avhålla sitt årsmöte. Vi tyckte då att det var lämpligt att tacka för oss och ta plats i vår Morgan och köra den relativt korta vägen tillbaka till Löddeköpinge. Till ett betydlig mindre garage, som trots allt har gott om utrymme för vår Morgan.

En bättre söndagseftermiddag får man leta efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar