onsdag 31 oktober 2018

Säsongens absolut sista Morganrunda.

Det blev en riktig kortis - 2018-10-31
Men innan det blev ett besök på bensinmacken, så hann jag fixa till några saker, som jag irriterat mig på en längre tid.

Nödlösning.
Luckan till handskfacket har öppnats varje gång vi kört över minsta lilla ojämnhet i vägen. För att undvika detta har jag klämt fast en pappbit mellan luckan och instrumentpanelen.


Jag har försökt att åtgärda detta flera gånger, men aldrig fått det att fungera en längre tid. Nu var jag dock fast besluten att lägga ner den tid som behövdes för att få till stånd en mer permanent lösning. Det krävs tålamod för att gång efter gång plocka av och, efter lite filande eller bockande, sätta tillbaka låset igen för att testa om det fungerar. Till slut så fick jag till en lutning på distansen, där den lilla bulten sitter, som gjorde att låset kändes stabilt i den position jag skapat.
Genom att stänga och öppna luckan ett stort antal gånger, så verkar det nu fungera som det ska. Det återstår att se hur länge det varar denna gången.


En annan irriterande sak är det tjocka gummi, som sitter under instrumentpanelen och täcker ett antal säkringar. På samma sätt som handskfacksluckan har denna fallit ner när det blivit lite skumpigt på vägen. Tidigare försök med kardborrband, både på gummit och på insidan av instrumentpanelen, har fungerat en tid, men sedan som om kardborrbanden slitits så har problemet fortsatt.
Jag tog bort de gamla kardborrbanden och slipade både gummit och träet på instumentpanelens insida rent från gammalt lim. Därefter började jag om, visserligen med samma metod, men med krafitgare kardborrband och annat lim, vilket efter ett flertal mil på mer eller mindre gropiga vägar verkar fungera bra. Det är alltid kul när jag kan lösa, visserligen enkla, men med tanke på min humanistiska och otekniska bakgrund, dock problem helt själv.

Full tank...

...med bästa soppan.
Nu återstod bara en sak innan jag kan ställa in Mr Brum i garaget inför vintervilan. Det påstås nämligen att när bilen ställs in för en längre periods overksamhet, så ska bensintanken vara fylld. Detta för att motverka kondens och därmed kommande problem med rost. Nu finns det visserligen en rostfri tank i vår Morgan, men man kan aldrig vara nog försiktig med sin ögonsten.

I väntan på vidare behandling.
Att suffletten var uppe (vilket några läsare hånfullt brukar ifrågasätta) beror på att jag bara skulle köra en mycket koret tur på någon mil innan jag var tillbaka i garaget samt att taket, när bilen står i garaget, alltid ska vara uppfällt för att hålla materialet i suffletten sträckt.
Nu väntar en "spa-behandling" för Mr Brum. Den inleds som alltid med en tvätt, vilket innebär den sista vistelsen utomhus för vår Morgan på fem månader. Sedan följer, i vanlig ordning, polering, vaxning, läderbehandling, putsning av allt krom och sist men inte minst, det jobbiga arbetet med rengöring, polering och försegling av ekerfälgarna.

Sedan är han redo för nästa säsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar