torsdag 23 januari 2020

Datorstrul

Utan dator är vardagslivet svårare - 2020-01-22

Det började med att det dök upp en icon längst upp till höger på skärmen. I den stod det ungefär "rensa din hårddisk". Och, eftersom det var evigheter sedan jag gjorde en rensning så öppnade jag programmet.  Jodå, en rensning genomfördes vilken visade att det fanns en hel del skräp som kunde tas bort. Och det var ju bra. Det kom även upp en hel del rader text med obegripligt innehåll, som jag struntade i. Nåväl, när rensningen väl var gjord så stängde jag ner programmet.

När inte ens dator funkar så är man nästan utestängd från världen.
När jag satte mig vid datorn dagen efter började problemen. Den tidigare nämnda iconen, följd av ytterligare några andra, dök upp på skärmen och innehöll en uppmaning om att jag skulle prenumerera på det aktuella "städningsprogrammet", vilket jag ignorerade.
Den här, min vägran, att köpa prenumerationen tror jag var anledningen till de problem som sedan följde. Min Mac blev helt plötsligt seg vid uppstart och när jag väl fick igång den så kunde jag arbeta fem till tio minuter innan en rund symbol började rotera, något som betyder på att den väntar på att få access till något. Visst, det gick fortfarande hjälpligt att utföra vissa saker, som t ex att betala räkningar. Men om det då handlade om en hel hög (vilket ju tyvärr ofta är alltför vanligt när det gäller räkningar) så kunde den här roterande symbolen dyka upp mitt under pågående betalningar. Då var det bara för mig att göra den segdragna omstarten på datorn igen och börja om på nytt.
Även om jag med åren, åtminstone i mina egna ögon, anser att jag fått ett bättre tålamod än tidigare, så finns det dock en gräns även för mig. Så här kunde jag inte fortsätta att ha det! Under jul- och nyårshelgerna blev det därför två vändor upp till Janssondata i Helsingborg, som till slut kunde hjälpa mig med att få min iMac att fungera lika felfritt som den alltid gjort ända sedan jag köpte den 2007.
Jo, den är gammal, men så länge den fungerar som den gör, så är det helt tillräckligt för mina behov.

Tack för all hjälp Janssondata!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar