torsdag 30 april 2020

Mr Brums bianually besök hos ECC

Pigg och fräsch inför den nya säsongen - 2020-04-28
Grabbarna på English Car Care har bråda dagar vid den här årstiden. När jag bokade tid för besök någon gång i början av april, så var första lediga tid som i förrgår, den 28:e. Så det här med Covid 19 verkar inte ha påverkat verksamheten hos Steve och hans vapendragare, vilket ju är positivt.

Nytankad och nercabbad, redo för färd.
För att komma i tid till mitt besök och samtidigt hinna varmköra några mil dessförinnan, så blev det en tidig start i garaget. En längre tid hade vädret, även om det varit kyligt, utmärkts av sol och blå himmel, vilket Eva och jag naturligtvis utnyttjat med några turer i vår Morgan. Därför var det så typiskt att det skulle småregna när jag på morgonen drog iväg en sväng ner till havet, för att värma upp oljan innan besöket hos Steve.

Jag har tur som har en auktoriserad Morganverkstad på så nära håll.
Prick halv nio körde jag in på gården till ECC. Som vanligt fanns det fullt av bilar överallt, främst Jaguarer men framför Mr Brum i "kön" stod en släkting, en Roadster 110. Beteckningen indikerar att den är en jubileumsmodell för firandet av Morgans 110-årsjubileum. Jag frågade Steve vad en sådan gick lös på idag och fick svaret att det nog inte räckte med 800 000:-. Otäckt dyrt i mina ögon!

Servicen av Morganen finns i två varianter, A- och B-service. Jag betonade vid ankomsten att, trots att Mr Brum är min ögonsten, så var det fullt tillräckligt med en B-service den här gången. Och, när man granskar serviceprotokollet, så är skillnaden inte så stor, samtidigt som de flesta av de punkter som ingår i A-servicen kan åtgärdas på egen hand.

Kenneth ska sätta igång.
I Steves verkstad finns det två liftar, en större, där det brukar stå RR, Bentleys och stora Jaguarer och en lite mindre tvåpelarlift, snett fram till höger. Den nye Morganen fick honnörsplatsen, medan min namne Kenneth Nilsson körde fram Mr Brum till den mindre, där den vanligtvis också blir behandlad.

Bentley 1972, m a o 48 år gammal.

Jag kan aldrig se mig mätt på sådana här instrumentpaneler.
Vid servicetillfällena brukar jag alltid vara med själv, inte för att kontrollera att allt som ska göras också görs, för det tvivlar jag inte på, utan mer för att kanske lära mig något eller kolla på saker, som jag inte gör lika lätt i mitt eget garage. Men, under tiden som Kenneth förberedde servicen genom att hissa upp bilen, tömma de olika vätskorna och sätta på sig operationshandskarna, så tog jag mig tid att titta runt på alla bilar i verkstaden.

Mycket som ska kollas, men ofta lite att åtgärda. Och, detta är bara första sidan.
Helt och rent och Kenneth i full verksamhet.
Med jämna mellanrum så slänger jag lite käft med Kenneth och de andra i verkstaden och då och då kollar jag i serviceprotokollet hur långt servicen har framskridit. Nu när bilen är upphissad tar jag också tillfället i akt att kolla undertill, något som inte är så lätt i hemmagaraget.

Kenneth backar ut i solen efter fullgjort arbete.
Nä, det hittades inte några fel den här gången, förutom att bromsvätskan behövde bytas. Det kollar man genom att mäta kokpunkten (?), men oavsett vilket så ska bromsvätskan ändå bytas minst vartannat år. Förra gången blev det däremot ett lite dyrare besök eftersom jag behövde byta båda bromscylindrarna bak. Kanske inte så konstigt då Mr Brum är 16 år gammal nu.

Tillbaka i ett stycke!
Kenneth kunde nog inte motstå frestelsen att köra en "testrunda" för att kolla att han inte tappade några glömda verktyg eller för att se att Mr Brum fortfarande verkade vara i full vigör efter hans behandling i verkstaden. Det verkade vara OK då Kenneth såg nöjd ut när han kom tillbaka.

Och, vem skulle inte se nöjd ut i en Morgan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar