måndag 24 maj 2021

Ett break i karantänen.

 Samvaro på säkert avstånd vid golfspel - 2021-05-19/20

Förra året kom vi hem från Portugal i början av februari, där vi varit på golfresa tillsammans med min gamle skolkamrat Thomas och hans hustru Bibi. Då kunde vi inte drömma om att det skulle bli omöjligt att åka utomlands under väldigt lång tid.


                                                        Faktiskt en av landets äldsta klubbar.

Men, golf går det att spela även på hemmaplan och när nu våren så sakta börjat visa sig, så bestämde vi att istället ta en minisemester med två dagar golf tillsammans hemmavid. Vi har alla fyra införskaffat årets golfhäfte som innebär att vi kan spela en massa golfbanor i Hela Europa till halv greenfee. Vi hade därför, i god tid, bokat starttider först på Bedinge GK på onsdagen och på Eslövs GK på torsdagen. Övernattning med middag hade vi bokat på Dannegården i Trelleborg.


Vår starttid var 1200 och Eva och jag ville åka i god tid med tanke på trafikproblemen vid Malmö och Lund.Men vårt vägval visade sig vara rätt varför vi anlände till Bedinge redan 11:45. Eva och jag plockade våra golfgrejer ur bilen och gick sedan in och betalade vår greenfee som för oss två kostade 560:- istället för det dubbla, om vi inte hade haft golfhäftet.


                                Bibi och Thomas pustar ut efter en lite enerverande bildfärd.


                                                                    Då var det dags.

När vi satt och tog en fika inne i restaurangen ringde Thomas och berättade att de hade fastnat i en lååång bilkö i närheten av Sturup och visste inte när de skulle komma fram till Bedinge. Lite kris alltså då det var i princip fullbokat på banan hela dagen. Men allt löste sig, efter en halv timme dök de upp och hann sitta ner en stund innan det var dags att gå till första tee.


                            Thomas fick ganska snabbt bekanta sig med den höga ruffen.


                                            Damerna verkade trivas bättre på fairway.

Här nere vid havet blåser det nästan alltid. Men även om den inte var jättehård så var den ihållande och irriterande. För mig startade rundan dåligt och fortsättningen blev inte mycket bättre. Banan var väl inte i allra bästa skick och ruffarna verkade inte klippta på ett tag (det här kallas också ursäkter för dåligt spel). De övriga spelade något bättre, men inte mycket. Jag blev alltså sist.


                                            Vid dåligt spel är det skönt när det är över.

Det är konstigt att när man spelar dåligt, vilket i och för sig inte hör till sällsyntheterna, så blir man också mycket tröttare än när man spelar hyfsat. Det är ju mentalt så klart. Och kanske borde jag söka rätt på en mental tränare som hjälpte mig att glömma de dåliga slagen för att i stället fokusera på nästa slag. Det var därför väldigt skönt när klubbhuset dök upp i ögonvrån, när vi spelade det sista hålet.


                                                                Omklädda och hungriga.

In med grejerna i bilen och sedan iväg. Nu skulle vi installera oss på Dannegården, ett hotell som ligger mitt i stan i Trelleborg. Som överallt annars, i dessa tider, måste gästerna äta innan klockan 2000 och vi hade därför bokat bord till 18:30. Vi hade dock en timme på oss att fräscha upp och ta en drink, innan det var dags att gå er i restaurangen.


                                                Panuozzo var benämningen på denna rätt.

Det var en hel del folk i restaurangen, men det verkade inte som det var många som övernattade. De andra tre, men inte jag, skulle ha olika sorters vin till förrätt och huvudrätt. För egen del beställde jag min vana troget mineralvatten. Till huvudrätt beställde vi alla utom Bibi Panuozzo, som visade sig vara en 200 g oxburgare med machésallad, tomat, scarmoza, knaprig pancetta, rödlök, lime-chillidressing, sötpotatisbröd och pommes. Trots alla ingredienser med konstiga namn tyckte jag att det smakade alldeles förträffligt. Efter något kapitel i min senaste bok om Doggerland, en deckare på några fiktiva öar mellan Danmark och Skottland, så ägnade jag resten av natten åt min skönhetssömn.


                                                        Nästan allt jag behövde.


                                    Det blev också en sådan här onämnbar till frukostdessert.

Ny dag och nya utmaningar! Idag var det Eslövs GK som gällde, men först en rejäl frukost nere i restaurangen. Förutom frukostbuffén så tillfrågades vi också om vi önskade komplettera med bacon och äggröra. Det ville vi!


                Efter några puttar på övningsgreenen var det dags att ta oss till första utslagsplatsen.

Efter att ha checkat ut redan lite efter åtta så packade vi in våra grejer och åkte norrut mot Ellinge och Eslövs GK. Här har jag faktiskt spelat många gånger eftersom en av mina kunder, AkkaFrakt, alltid förlade sin företagsgolf här, ett evenemang jag naturligtvis och inbjöds till varje gång. När vi anlände hade vädret förändrats en del, solen hade försvunnit bakom molnen varför det var ganska kyligt när vi skulle ta banan i besittning.


                                        Ettans green är jättestor och lutar ner mot en damm.

Först hålet är ett långt par fem hål, men som gudskelov sluttar neråt. Idag började det lite bättre även för mig och efter ett fint inspel, där jag tog hjälp av onduleringarna på kunde jag gå därifrån med två poäng.


                            Minns att jag tyckte hålet var läskigt första gången jag spelade här.

Det gick ganska hyfsat, om än inte jättebra, även fortsättningsvis. Vädret blev behagligare när solen stundtals kom fram igen. Efter hål åtta eller nio, minns inte riktigt, finns det en kiosk där man med självbetjäning och swish kunde inmundiga en korv med bröd. Det utnyttjade vi givetvis allihop och naturligtvis var vi ärliga och gjorde rätt för oss trots att ingen såg oss! Hålet efter korvintaget var ett korthål på 150 m över en bäck. Här slog jag ett perfekt slag och bollen landade pin-high tre meter höger om hålet. Dagens första, men tyvärr enda par gjorde jag här, Det är sådant som piggar upp när man ledsnat lite.


                                                                Lite blåsigt här också.

Det blåste en hel del även här, men dock inte på samma ihållande sätt som i Bedinge. Banan var också i bättre skick här och till skillnad från på Bedinge så fanns här en hel del träd som gjorde att det ibland var helt vindstilla.


                                                        Ännu ett klubbhus i sikte. Skönt!

Sista hålet på Eslöv går runt om en skog som sluttar ner mot ån. Här lyckades jag slå två bollar in i skogen och hålet var därför kört för mig på ett tidigt stadium. Hur som helst så spelade jag i alla fall lite bättre här en dagen innan, så jag var åtminstone inte gråtfärdig idag. Istället tog vi en avslutande fika med Bibi och Thomas på restaurangens uteservering. Vi hann göra detta trots att Bibi skulle ha en golflektion i Båstad kl 17:30. Vi var alla överens om att vi haft trevligt de här två dagarna och det enda negativa var den lite ogästvänlige och ovillige krögaren på restaurangen.

Nu har vi snart fått vår andra spruta allihop, så vem vet, kan det bli möjligt med en höstresa redan i år?

Det får tiden utvisa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar