lördag 16 juli 2011

Reservdelsinköp till Morganen och slottsmiddag

Morgan Restoration Services - 2011-07-10
När jag var på bilprovningen med min Morgan, för några veckor sedan, fick jag påpekande om att det fanns glapp i både king-pin och en kulled på vänster sida.
Eftersom vi skulle åka upp till Bjertorp Slott, utanför Vara, för femrättersmiddag, övernattning och golf, så passerade vi Vara, där Johan Wikström driver sitt Morgan Restoration Services, på vägen. Johan hade jag kontaktat i förväg och han sade att det gick bra att komma inom, även om det var söndag. Han skulle ändå leverera en bil, som han åtgärdat för en av sina många Morgankunder.
Johan och hans fru Mona är riktiga Morganentusiaster och Johan berättde att de kört 18000 mil med sin Morgan +4, av samma årsmodell som vår, 1959. Om vi har kört 1800 mil med vår, så är det säkert i överkant. De här människorna åker till Italien och naturligtvis en hel del till England i sina bilar. Många gånger har de monterat brooklandsrutor på bilarna vilket innebär att det inte går att sätta upp någon suflett. Och alla vet ju hur vädret är på de brittiska öarna. Men som jag skrivit i en tidigare blogg, "Nercabbat", så blir man inte så väldigt våt så länge man kör, det är när man stannar, till exempel vid stoppljus i städerna, som det kan bli problem. Men detta lilla problem löser man lätt genom att ha en paraply till hands i bilen, som man fäller upp vid dylika tillfällen. Det är ett hårdhudat släkte Morganfolket, åtminstone de flesta!


Johans verkstad.
Vi har aldrig träffats, Johan och jag, men vi har haft en hel del kontakter via telefon och mail under åren. Har jag några frågor om min Morgan, så ringer jag Johan. Han är väldigt kunnig och har varit medlem i Morgan Owners Group of Sweden i många herrans år.


Här är en Morgan Drophead, som väntar på åtgärd.
Morgan Restoration Services kan hjälpa Morganägare med i princip allting. En del lämnar sin bil för service medan andra har fordon som är i behov av del- eller helrenovering. Även en Morgan kan behöva ny ram eller nya karossdelar, om den används flitigt under alla delar av året.
Med en ny king-pin och nya bussningar samt en gammal kulled, att uppvisa vid köp av en ny, i bagaget lämnade vi Johan och styrde kosan norrut.

Turistande i Skara samt god mat och övernattning på Bjertorp Slott - 2011-07-10,11
I samband med min födelsedag fick jag ett kort från Dormy, där jag har ett så kallat VIP-kort, där de berättade att jag och en person till, i detta fallet min hustru Eva, fick en gratis övernattning på något av de fjorton ställen de hade överenskommelser med. Då vi skulle besöka vänner i Lerum så tyckte vi att Bjertorp låg bra till. Femrätters middag och frukost fick vi betala själv men hotellrummet var gratis.


Pampig infart till slottet.
Vi hade vår GPS i bilen så det var inga problem att hitta fram till slottet. När vi checkat in och bestämt tid för vår middag så hade vi några timmar över. Varken Eva eller jag hade tidigare varit i Skara varför vi tog en sväng dit.


Domkyrkan i Skara.
Även om jag inte är så där överdrivet intresserad av turistande så tog vi oss i alla fall en titt på domkyrkan. Den ser helt annorlunda ut än den i Lund samtidigt som jag tror att den förekom i böckerna om Arn.


Det är ganska pampigt och samtidigt högtidligt på något vis.
Det var väldigt varmt så vi tog till och med en titt inne i kyrkan, där det var svalt och skönt. Vi utnyttjade också kyrkans bekvämlighetsinrättning, något vi ansåg vi hade rätt till eftersom vi betalar kyrkoskatt.



Bjertorp Slott.
Det var dags att åka tillbaka till Bjertorp och förbereda oss för kvällens middag, som vi skulle avnjuta klockan 1930. Efter dusch och ombyte, från shorts till långbyxor, stegade jag ner i restaurangen och inledde kvällen med en dry martini på terassen.


Rofylld miljö.
Det var en ljuvlig kväll, varmt och ingen vind, så det fanns fullt av folk som läppjade på sina drinkar och blickade ut över slottsparken. Här satt vi och kontemplerade en stund innan det var dags att gå in i restaurangen. Vanligtvis är jag inte så förtjust i "konstig" mat, uppfödd på husmanskost, som jag är, men här var faktiskt alla fem rätterna till min belåtenhet.
Middagen var i och för sig inte gratis. Med min drajja och Evas vin fick vi punga ut med 2400 spänn. Men någon gång ibland får man ju lyxa till det, eller hur?

Golf på Vara-Bjertorp GK - 2011-07-11


Vara-Bjertorp GK
Jag hade bokat in oss i en tvåboll klockan 10:22, men när vi skulle slå ut så fanns det ingen där. Vi hade en fyrboll framför oss, som tog ganska lång tid på sig, så redan på andra hålet var vi ifattspelade av en annan tvåboll, som vi sedan spelade resten av ronden med.
Banan var cirka 6000 meter lång, men väldigt platt. Eftersom jag hade dåliga vibbar efter min senaste rond på Vasatorp TC, där jag fick förödmjukande 13 poäng på arton hål (skäms nästan att berätta det, men man ska vara ärlig sa alltid min mor), så var förväntningarna inte särskilt stora.
Jag försökte därför spela efter min förmåga och gick varje hål för bogey. Det fungerade bra och jag kom, väldigt förvånad, in på 92 slag brutto och 36 poäng. Nu var golf helt plötsligt kul igen.


Fika tillsammans med våra spelpartners David och Inger.
Efter ronden blev det den sedvanliga fikan innan vi packade in våra grejer och drog vidare till Lerum för att tillbringa några dagar tillsammans med våra gamla kompisar Kristina och Lars.
Två fina dagar på semestern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar