torsdag 15 september 2011

Vår Morgan tillbaka i garaget

Moggen återställd efter "operationen" - 2011-09-15
Igår kom den hem igen, Moggen. Det var Steve på English Car Care, som hade varit ute och provkört den och nu påstod att den nu gick som "ett spjut", som kom och lämnade den.
Som jag skrev i min tidigare blogg ("Bilprovning, moppeköp och premiärtur") så fick jag påpekanden, ingen anmärkning, om att det fanns lite glapp i en king-pin och en kulled på vänstersidan på Morganen. Eftersom jag både tröttnat på att göra sådant arbete själv samtidigt som det skulle ta lång tid för mig att åtgärda felen så beslöt jag mig att ta hjälp av gossarna på English Car Care ("Lämnade Morganen till English Car Care").


Bo Hansson brotschar bussningarna
för perfekt passning till min nya king-pin.
En ny king-pin hittar man inte var som helst här i Svedala, men hos Johan Wikström på Morgan Restoration Service i Vara, fanns en dylik på hyllan, som jag beskrev i min blogg ("Reservdelsinköp till Morganen och slottsmiddag").
Utöver byte av framvagnsdelarna har Steve också bytt nålar och säten i förgasarna samt stift, brytare och tändspole. Förhoppningsvis får jag inga klagomål om hög CO-halt vid mitt nästa besök hos bilprovningen om två år.


Här lagrar vi våra däck till bruksbilarna.
Framvagnskonstruktionen på Morgan är, som de flesta vet, väldigt speciell. Min undran var därför om det gick att göra hjulinställningen på vilken däckfirma som helst.

Moggen på liften för framhjulsinställning.
Bara några kvarter från English Car Care finns Däckia, dit Steve brukar lämna sina kundbilar för hjulinställning. Jag körde inom och kollade hur det gick. Mitt minne av tidigare hjulinställningar är väldigt gamla och verkade då väldigt komplicerade.


Grabbarna på däckfirman vred på grejerna
tills värdet på datorskärmen blev rätt.
Idag görs tydligen även sådant med hjälp av datorer. Och, det konstiga var att det även fanns program i datorn för hur hjulen på min 52 år gamla Morgan skulle ställas in. Tja, det är kanske inte så konstigt då Morganfabriken inte är kända för att göra några revolutionerande ändringar av sina bilar. Kanske är det samma framvagnskonstruktion även idag? Kul att vår Morgan blev klar i tid till helgen. Då ska Eva och jag nämligen deltaga på en träff, anordnad av MOG SYD, som avlöper på Valhalla Park (Gamla F10) på lördag och söndag.
Där får vår Morgan träffa många släktingar!

1 kommentar: