söndag 19 februari 2012

Morganen på ombesiktning på onsdag

Nu är lamporna skiftade - 2012-02-19
När jag var på registreringsbesiktning i onsdags så fick jag anmärkning på att backljuset och dimbakljuset satt fel och måste byta plats innan jag kunde få bilen godkänd. På hemvägen från Lomma åkte jag därför in till Steve Pike på English Car Care och frågade om han kunde hjälpa mig med detta. Jo, jag kunde komma nu på onsdag. Men, det är samma dag som jag fått tid för återbesöket i Lomma så idag gick jag ut i garaget för att reka lite.


Backljus till vänster och dimbakljs till höger.
Det elektriska har alltid varit obegripligt för mig, så egentligen borde jag inte befatta mig dylika ingrepp. Men, när jag nu ändå var i garaget så började jag titta lite runt de här lamporna för att se
hur man skulle kunna ta av dem.
Som framgår sitter lamporna längs ner under nummerskylten varför jag började titta under bilen för
att se om jag kunde hitta något. Nej, där var det helt tomt på sladdar och helt stängt av ramen och golvet till bensintanken. Det såg också väldigt besvärligt ut om jag skulle bli tvungen att ta bort nummerplåtshållare och kofångarhorn för att komma åt sladdarna.


Nu gick det att komma åt sladdarna.
Jag kunde kanske tänkt lite längre själv, men valde att konsultera Morgangurun Björn Roxlin. Jag frågade honom hur f...n jag skulle få bort lamporna. Jo, det var väldigt enkelt sade han. Ta bort bagageräcket och reservhjulet så hittar du sladdarna lätt åtkomliga där.
Sedan berättade han, lugnt och metodiskt, vilka sladdar jag skulle ta av respektive koppla in, när jag plockat ur lysena (han vet att jag har tummen mitt i handen).


Allt fungerar som det ska.
Det var därför bara att sätta igång med arbetet och snart var båda lysena urplockade. Trots att han berättat vilka sladdar som skulle sättas var så blev det trial and errormetoden jag fick använda innan jag började få rättsida på saker och ting. Ibland funkade backljuset och dimljuset, men då fungerade inte nummerplåtsbelysningen och vice versa.
Så fick jag väl hålla på i en halv timma, vilket också berodde på att det fanns några "lediga" anslutningar, som jag förmodligen gjort lite misstag genom att använda.


Dimljus till vänster och backljus till höger, som det ska vara i Sverige.
Men skam den som ger sig. Till slut så fick jag rätt lampor att fungera och det var bara att montera tillbaka lysena igen, nu på rätt plats.
Tänka sig att jag kunde fixa en sådan här avancerad sak själv. Är faktiskt lite stolt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar