onsdag 15 februari 2012

Registreringsbesiktning av nya Moggen

Fick tid innan försäkringen gått ut - 2012-02-15
Efter att jag kommit hem från Spanien i fredags hade jag bara fyra dagar kvar innan min tillfälliga försäkring gick ut. Tidigt på måndagen ringde jag SBP och fick en tid i Lomma idag, onsdag, kl 1230. Himla tur!
Det hade snöat lite i natt och jag har naturligtvis inga vinterdäck på bilen. Motorvägen var dock snöfri och om jag förstått det rätt så måste man bara ha vinterdäck vid vinterväglag och det ansåg jag inte det var på motorvägen.


Först i kön i Lomma.
Moggen spann fint i 140 på väg till Lomma och vägmätaren står numera på hela 62 kilometer, eftersom jag fick monterat en ny mätare med kilometevisning i England. Den gamla mätaren visade 480 miles, så totalt har den inte rullat mer än ca 800 mil sedan födseln 2004.

Mysig utsikt.
Det blåste kallt på parkeringen så jag satte mig i bilen efter incheckningen och satte på värmen, som faktiskt fungerar väldigt bra. Morganen är också utrustad med radio och CD-spelare, men så långt har jag ännu inte kommit i utforskandet av bilen. så att jag kan få in några svenska stationer.


Noggrann registreringsbesikningsingenjör.
Det är inte de vanliga besiktningsmännen som utför registreringsbesiktningarna utan speciella registreringsbesiktningsingenjörer (vilket ord, blir svårt på visitkortet). Det första lilla problemet som uppstod gällde chassinumret. Framme i motorutrymmet finns en nitad eller limmad plåt där chassinumret finns instansat. Detta var emellertid inte tillräckligt för besiktningsingenjören. Han ville hitta ytterligare ett, som skulle finnas instansat på ramen. Själv visste jag inte var vi skulle börja leta. Jag slog därför en signal till Björn Roxlin som upplyste mig om att det ska finnas på en tvärbalk framför stolarna.
Jodå, det fanns där och allt var fri och fröjd. Nästan!


När dessa små lampor, under nummerskylten, bytt plats krävs ytterligare en besiktning.
Nu gick personen ifråga och ställde sig bakom bilen och såg att den även var utrustad med både backljus och dimbakljus. Det var bara ett problem, nämligen att det röda ljuset skulle sitta till vänster och backljuset till höger. På grund av detta godkändes inte bilen. Jag kan därför inte få några svenska plåtar och därmed försäkra bilen på vanligt sätt. Nej, nu ska jag tillbaka och visa upp bilen igen efter det att ljusen bytt placering och betala nya pengar. Dock lär ombesiktningen inte kosta 1380 spänn, som det gjorde denna gången. Han påpekade också att jag även borde beställa tid för en vanlig besiktning, som hans kolleger, med lägre grad, då ska utföra.
Nu måste jag alltså kontakta försäkringsbolagt igen och höra vad det kostar att få köra de tre milen tur och retur till Lomma, med utländska skyltar. Hoppas det inte kostar 3000 igen, som det gjorde för att försäkra bilen i samband med hemtransporten från England.
Det är dyrt med byråkrati!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar