torsdag 1 mars 2012

Min nya Morgan är otålig.

Lite omvårdnad i garaget - 2012-03-01
Jag väntar fortfarande på en tillfällig registrering från Transportstyrelsen. Innan jag fått detta kan jag inte åka och göra ett nytt besök på bilprovningen för att visa att min lampor bak nu sitter som de ska. (se tidigare blogg "Morganen på ombesiktning på onsdag"). Nu blev det alltså ingen ombesiktning i onsdags eftersom jag varken fått papper från förskringsbolaget eller Transportstyrelsen.

Vid en sväng ute i trädgården
fick jag inspiration till ett besök i garaget.
Vädret är fint och hade allt varit klart så hade jag varit ute på en långtur med Moggen, som otåligt väntar på att få röra sig. Vad gör man? Vissa spelar ju luftgitarr och då tänkte jag att jag kunde torrköra lite i garaget.
Min "nya" bil är i ett väldigt fint skick och målet är att försöka behålla den i detta skicket så länge jag kan. Dock utan att göra avkall på körande i alla väder, helst med sufletten nere. Med ett nyvaknat intresse för bilar i allmänhet och Morgan i synnerhet, så brukar jag titta in på olika sidor på nätet som handlar om Morgan. Talk Morgan (http://www.talkmorgan.co.uk/) är ett forum där alla typer av Morganägare finns. Här diskuteras allt från racing, underhåll, options, förbättringar och modifieringar som kan göras etc etc. En annan mycket bra sida är (http://www.gomog.com/) där det finnas massor av information och bilder om nästan allt du behöver veta när det gäller problem och möjligheter med din Morgan.
Vid mitt zappande på dessa sidor hittade jag en "tråd" där man diskuterade "detailing". För egen del har jag aldrig hört talas om detta ord varför jag googlade på det. Det kom upp mängder med adresser till olika sidor bland andra (http://www.detailingworld.co.uk/). Det visade sig att innehållet helt var koncentrerat på hur man kan få sin bil i utställningsskick. Detta är tydligen en jättegrej, inte bara utomlands utan också i Sverige. Även om jag inte har sådana ambitioner med min bil så finns det dock en väldig massa bra tips om how to do samt vilka prylar man ska använda för olika ändamål. Ett varumärke som nästan alla var helt lyriska över är Meguiars (http://www.meguiarsonline.com/). Här finns alla deras produkter presenterade, ofta tillsamman med kortare instruktionsfilmer samt även ett forum där användare kan ställa frågor eller få råd från andra "detailers".


Allt är ganska dyrt.
Eftersom jag inte riktigt vet vad och när som gjorts med min Morgan så åkte jag ner till Mekonomen och köpte lite grejer. Sufletten på min bil är av s k Mohairtyp, d v s en form av textil. Någon sådan har jag ingen erfarenhet av eftersom min tidigare Morgan var utrustad med en PVC-suflett, som för den delen nästan aldrig användes. Så när jag får tillfälle ska jag först tvätta av sufletten och därefter impregnera den.


Ett medel som prisas av alla användare.
Fälgarna på bilen är rostfria ekerfälgar, som det säkert blir ett h-e att hålla rena. Men snygga är de.
När de är rena alltså. När jag bytte plats på mina lampor bak på bilen så var jag tvungen att ta av både bagageräck och reservhjulet.


Nybehandlat.
Eftersom hjulet var av så tänkte jag att det kunde var kul att testa det här inköpta fälgmedelet. Jag tog ut däcket på uppfarten, sprayade på fälgmedlet och lät det stå någon minut och verka. Därefter sprutade jag med smal hård stråle från min vanliga vattenslang och blev förvånad när jag såg det fina resultatet. Nu hör det emellertid till saken att reservhjulet inte var speciellt smutsigt, så en riktig test måste göras.



Snacka om skitig insida.
Fram med domkraften och upp med framvagnen. Jag lyckades få loss den tvåvingade spinnern med hjälp av en större gummiklubba, för jag vill inte gå igång med en slägga på helt oförstörda spinners. Fälgen var ren och blank på utsidan. Men på insidan! Framhjulen är ofta värst utsatta eftersom det fastnar mycket material från skivbromsbeläggen på insidan av fälgarna. Det var säkert en mm med skit, som skulle bort. Den här går aldrig att få ren, var min första tanke, men skam den som ger sig. Den här fälgen fick samma behandling som reservhjulet och efter sprayning och avspolning försvann, till min förvåning 70 procent av beläggningen.

I princip lika fint som resrvhjulet.
När jag sprayat ett antal gånger och bearbetat de värsta ställena med en liten borste så blev faktiskt resultatet bra. Okey, jag fick nog hålla på cirka en halv timme för att få fälgen helt ren, men det kan det vara värt. Nu är jag inte så enfaldig att jag tror att det här skicket kommer att vara beständigt, men det är trots allt en behandling som gör att framtida fälgtvättar bör bli lite lättare. De övriga tre fälgarna får vänta ett tag.


Behandlade med Autoglym Leather Balm.
När jag ändå höll på att pula med bilen i garaget så tänkte jag att jag även kunde ägna en stund åt lädersätena. Jag hade köpt något som heter Autoglym Leather Balm på Mekonomen, som jag nu skulle prova. Sätena i bilen är jättefina, men eftersom de blir hårt utsatta av sol, vind och regn så skadar det nog inte att ge dem en livsuppehållande behandling med jämna mellanrum. Medlet var enkelt att använda och det tog nog inte mer än en kvart innan båda stolarna var behandlade. Tidigar har jag alltid använt Conolly Hide Food, som säkert är bra, men betydligt jobbigare att arbeta med. Ja, det var dagens insats. Så innan jag får möjlighet att köra till besiktningen så får jag ägna mig åt omsorgen av Moggen.
Det är rätt kul det också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar