tisdag 27 mars 2012

Besök på Motormässan i Malmö

Heine, Ronnie och jag åkte till Malmö - 2012-03-22
Är man bilintresserad så är ett besök på de lokala motormässorna ett måste.


Heine fick hoppa runt på sina kryckor.
Heine hade lekt med sin hund i trädgården vilket resulterade i ett brutet ben, så han och MG-Ronnie åkte med mig till den nya mässhallen i Malmö. Jag föreslog Heine att vi skulle låna en rullstol på mässan och köra runt honom i den, men det gillade han inte alls.

Specialpreppad Super 7
Den första montern vi besökte var Wendels. Detta företag var under många år det enda som sålde Morgan i Sverige. Så besviken jag blev när de enda fordon jag hittade i deras monter var två stycken Caterham Super Seven.


Det är förvisso häftiga bilar de också och möjligen ännu obekvämare än en Morgan, men bilen på bilden betingade ett pris som var betydligt högre än vad jag betalade för min Morgan Roadster. Förmodligen har Wendels fått hård så konkurrens, när det gäller Morgan, av Morgan Nordic (http://www.morgan-nordic.com/) utanför Stockholm och Classics & Sportscarcentre i Vetlanda (http://www.classic-cars.se/), att de valt att koncentrera sig på andra märken.


En riktig hårig MG av nyare modell, glömde kolla benämningen.
Det var inte många sportvagnsklubbar som var representerade på mässan. Den enda jag upptäckte var MG Car Club, som i sin monter hade två bilar, en MGB och en nyare variant med V8, som verkar vara ett riktigt pulver. Nu kan den, i mina ögon, inte betraktas som en sportbil utan konkurrerar väl snarare med Porsche, Mustang m fl GT-vagnar.


Ferrari.

Maserati.


Gul Lambo
Naturligtvis fanns också de flesta prestigemärkena som Ferrari, Lambourghini och Maserati representerade på mässan. Det är ju väldigt läckra bilar, men ändå inte något som gör att mitt ha-begär ökar i någon större omfattning. Nu kostar ju alla de här bilarna mer än två miljoner kroner var och en, vilket kanske också är något som påverkar min något återhållsamma attityd.
Vad tycks om en sådan varant?
Porschar ser man ju dagligen var som helst när man är ute i trafiken, så Porscharna på mässan gjorde väl inte att man höjde på ögonbrynen precis. Däremot fanns det en väldigt annorlunda Porsche, som enligt utställarna var en prototyp. Det var en väldigt tidig bil och förmodligen hade formgivaren sneglat lite på dåtidens Måsvingemerca. Det blev ingen lyckad kaross, urporschen är ju mycket snyggare, eller hur?


Mustanger är jänkebilar som nog kallas sportbilar i USA.
Inom gruppen lite mer upphetsande bilar fanns förstås också ett antal Mustanger från tiden, som ställdes ut av Svenska Mustangklubben. Sådana gick man och dreglade efter i ungdomsåren


Formelbilssimulator.
De som ville kunde också prova på hur det kändes att köra en riktig formelbil på en racerbana. Bilen de satt i både hördes och rörde sig när den tog sig fram på banan, som exponerades på tre bildskärmar framför föraren.
För övrigt fanns det naturligtvis massor av så kallade bruksbilar, mer eller mindre lyxiga och miljövänliga, att titta på, men jag tror nästa att du ser lika många om du går runt och tittar på någon av ICA Maxis parkeringsplatser någonstans i Sverige.

Jaguar, ett anrikt bilmärke.
Är man anglofil, som jag i viss mån betraktar mig som eftersom jag är förtjust i det mesta som är brittiskt, till och med maten, så dras man till fordon från det landet.
Det brittiska bilindustrin försvann väl i princip för många år sedan. Även om många märken finns kvar så ägs de numera av Ford, BMW eller andra utländska bilkoncerner.



En Bentley lämnar ingen oberörd...
Till och med Rolls Royce och Bentley har idag andra ägare än de hade ursprungligen, men trots detta är det pampiga, ståndsmässiga fordon som det är fascinerande att betrakta.


...och det gör inte en Morgan heller.
Ett undantag är emellertid Morgan, som fortfarande är familjeägt. Många är tacksamma för att de kunnat motstå alla uppköpsbud, för då hade nog inte Morgan varit den bil eller sett ut som den bil den är idag.
Det är jag också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar